بیماریها و جراحی های حلق
بیماریها و جراحی های حلق

بیماریها و جراحی های حلق

خرخر کردن
خرخر صدایی است که بر اثر ارتعاش بافت های نرم در عقب دهان ایجاد می شود. گرچه اغلب این صداهای خرخر باعث بروز مشکل قابل توجهی نمی شوند، اما ناراحتی و بی خوابی ای که بر اثر خرخر ایجاد می گردد می تواند هم در خود فرد و هم برای همسر او مشکل ساز شود.

خرخر کردن
خرخر صدایی است که بر اثر ارتعاش بافت های نرم در عقب دهان ایجاد می شود. گرچه اغلب این صداهای خرخر باعث بروز مشکل قابل توجهی نمی شوند، اما ناراحتی و بی خوابی ای که بر اثر خرخر ایجاد می گردد می تواند هم در خود فرد و هم برای همسر او مشکل ساز شود.

علل ایجاد خرخر
ارتعاش کام نرم که در بالا و پشت دهان قرار دارد ممکن است بر اثر انسداد یا باریک شدن مجوایی که بینی را به گلو مرتبط می کند ایجاد شود. اگر شما اضافه وزن دار ید و چاق هتید این مجرا ممکن است مسدود شود. خوابیدن به پشت می تواند خرخر کردن را بدتر نماید زیرا احتمال بسته شدن قسمتی از این مجرا در این وضعیت از خوابیدن بیشتر می شود.
سایر علل خرخر کردن عبارتند از: باریک شدن مجرا به خاطر شل شدن و متورم شدن بافت های کام نرم. شل شدن کام نرم ممکن است بر اثر مصرف مشروبات الکلی و یا خوردن داروهای آرامبخش ایجاد شود. ورم کام نرم ممکن است بر اثر یک عفونت گلو و یا تحریک بافت نرم توسط دود سیگار ایجاد شود.
‏خرخر کردن همچنین می تواند به علت احتقانی که در سرماخوردگی ایجاد می شود بوجود آید. در بعضی موارد یک ناهنجاری آناتومیکی مثل انحراف بینی ممکن است همراه با خرخرکردن دیده شود. در کودکان، خرخرکردن معمولا بر اثر بزرگ شدن لوزه هایشان ایجاد می شود.

نحوه درمان خرخر کردن
‏باید از خوابیدن به پشت خودداری نمایید. اگر دچار اضافه وزن هستید، کم کردن وزن می تواند به کاهش خرخر شما کمک نماید. شما همچنین باید از استعمال دخانیات، نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف دارو های آرامبخش خودداری نمایید.

گلودرد و تروم لوزه ها
‏التهاب گلو که به آن اصطلاحأ فارنژیت (pharyngitis) گفته می شود و نیز تورم لوزه ها، مشکلات شایعی هستند که اغلب به عنوان گلو درد توصیف می شوند. گلو مثل چهار راهی است که عقب دهان و بینی را به حنجره و مری متصل می کند. لوزه ها در بالای گلو قرار داشته و به دفاع در مقابل حمله عفونتها کمک می کند. تورم و التهاب لوزه ها درکودکان بسیار شایعتر می باشد. زیرا لوزه های آنها بزرگتر می باشد. لوزه ها با افزایش سن کودک به تدریج کوچکتر می گردند. التهاب گلو (فارنژیت) نیز بیشتر در بزرگسالان دیده می شود. با اینحال هم التهاب گلو و هم التهاب لوزه ها می توانند با یکدیگر در کودکان و بزرگسا لان دیده شوند

علل ایجاد التهاب گلو و التهاب لوزه ها
‏التهاب گلو و التهاب لوزه ها معمولأ بر اثر یک عفونت ویروسی مثل سرماخوردگی ایجاد می شوند. سایر علل آن عبارتنا از: عفونتهای باکتریایی مثل عفونت استرپتوکوکی و عفونتهای قارچی مثل کاندیدیازیس.
سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی می تواند در بزرگسا لان باعث التهاب گلو شود.
‏التهاب گلو و التهاب لوزه ها دارای علایم شبیه به هم هستند که این علایم در عرض 12 ‏ساعت بدتر می شوند و شامل موارد زیر هستند:
•‏ گلودرد
• مشکل شدن بلع و قوت دادن
• درد در گوش که ممکن است با عمل قورت دادن بدتر شود.
• بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن
التهاب گلو و التهاب لوزه ها ممکن است همراه با تب و احساس بی حالی باشندا که این وضعیت اگر بر اثر عفونت باکتریایی باشد بیشتر دیده می شود.
در موارد شدید، گلو و یا لوزخها ممکن است به قدری ورم نمایند که اشکال در نفس کشیدن به تدریج ایجاد شود. گاهی اوقات، یک آبسه در نزدیکی یک لوزه تشکیل می شود که به آن اصطلاحا آبسه اطراف لوزه می گویند. به ندرت اگر التهاب گلو و یا التهاب لوزه بر اثر یک عفونت استرپتوکوکی ایجاد شود، بیماری کلیه به نام گلومرولونفریت (glomerulonephritis) ممکن است چند هفته بعد بروز نماید.
چندین روش خانگی برای تسکین گلو درد وجود دارد مثل نوشیدن مقادیر زیادی از مایعات داغ و یا خیلی سرد و نیز خوردن بستنی. هم التهاب گلو و هم التهاب لوزه ها بطور طبیعی با این اقدامات در عرض چند روز بهبود می یابند. با اینحال اگر درد خیلی شدید باشد و یا اینکه بعد از 38 ‏ساعت بهبود نیافت یا دچار اشکال در نفس کشیدن و یا بلع شدید، باید به پزشک مراجعه نمایید.
‏اگر پزشک مشکوک به وجود عفونت باکتریایی شود ممکن است برایتان آنتی بیوتیک تجویز نماید. آبسه اطراف لوزه را ممکن است با استفاده از آنتی بیوتیک با تزریق وریدی درمان نمود. راه دیگر آن است که این آبسه را تحت یهوشی عمومی تخلیه نماییم. در بعضی شرایط ممکن است لازم باشد که لوزه ها را با استفاده از عمل جراحی بیرون آوریم.
‏التهاب لوزه ها به ندرت در بزرگسال عود می کند اما در کودکان ممکن است این وضعیت بطور مکرر عود نماید. التهاب گلو ممکن است در تمام طول عمر عود نماید.

التهاب حنجره (لارنژیت)
‏به التهاب حنجره اصطلاحأ لارنژیت (laryngitis) گفته می شود. حنجره در بین گلو و نای قرار گرفته است و طناب های صوتی در آن قرار دارند. لارنژیت ممکن است بصورت حاد ایجاد شده و فقط چند روز باقی بماند و یا اینکه بطور مزمن ایجاد شود و به مدت چندین ماه باقی بماند. به ندرت این بیماری می تواند شدید شده و باعث اختلال در نفس کشیدن درکودکان شود.
لارنژیت حاد معمولا بر اثر بروز یک عفونت ویروسی مثل سرماخوردگی ایجاد می شود اما ممکن است بعد از فشار آوردن روی صدا نیز ایجاد شود. لارنژیت مزمن ممکن است بر اثر سیگار کشیدن و استفاده بیش از حد از صدا به مدت طولانی که باعث صدمه دیدن حنجره می شود نیز ایجاد گردد. نوشیدن مشروبات الکلی می تواند باعث بدتر شدن وضعیت شود.

علائم لارنژیت
علایم لارنژیت معمولا در عرض 12 ‏تا 24 ‏ساعت ایجاد می شوند و براساس علت ایجاد آن، متفاوت می باشند. این علایم ممکن است شامل موارد زیر باشند :
• خشونت صدا و تغییر کردن آن.
‏• از دست دادن تدریجی صدا.
• گلو درد بخصوص در هنگام صحبت کردن.
گاهی اوقات لارنژیت همراه با یک ندول بر روی طناب صوتی می باشد.

نحوه درمان لارنژِیت
لارنژیت حادی که بر اثر یک عفونت ویروس ایجاد شده است، معمولا بدون هیچ درمانی بهبود می یابد. برای درمان لارنژیت مزمن نیز درمان خاصی وجود ندارد. برای هر دو نوع لارنژیت، عدم صحبت کردن و استراحت دادن به حنجره می تواند به تسکین درد آن کمک نموده و از بروز صدمات بیشتر به طنابهای صوتی جلو گیری می کند. استفاده از بخور نیز ممکن است به تسکین علایم کمک نماید. برای پیشگیری از عود لارنژیت، باید از استفاده یش از حد از صدایتان خودداری نمایید. اگر سیگاری هستید باید بطور کامل سیکارکشیدن را کنار بگذار ید.
از آنجایی که گرفتگی و خشونت صدا می تواند یک علامت سرطان حنجره باشد، اگر به مدت بیش از دو هفته صدایتان تغییر نموده است باید به پزشک مراجعه نمایید

سرطان حنجره
از هر 100‏سرطانی که در مردان ایجاد می شود یکی از آنها مربوط به سرطان حنجره می باشد که معمولا در سنین 55 ‏تا65  ‏سال دیده می شود. در 60 درصد موارد، سرطان در طنابهای صوتی حنجره ایجاد می شود و در باقی موارد، سرطان در بالا یا پایین طنابهای صوتی ایجاد می گردد.
اگر سرطان در قسمت دیگری از حنجره رخ دهد احتمال مرگبار بودن آن بیشتر است. علت ایجاد سرطان حنجره هنوز مشخص نشده است اما ممکن است با سیگارکشیدن ارتباط داشته باشد بخصوص اگر همراه با نوشیدن زیاد مشروبات الکلی باشد. بدون درمان، سرطان حنجره ممکن است به غدد لنفاوی کردن هم گسترش یافته و در نهایت به سایر قستهای بدن هم انتقال یابد.

علائم سرطان حنجره
اگر یک غده بر روی طناب های صوتی ایجاد شود، اولین علامت آن تغییر و گرفتگی صدا می باشد. اگر این غده تشخیص داده نشود ممکن است به بالا و پایین طنابهای صوتی گسترش پیدا نماید و باعث بروز علایم زیر شود:
• نفس کشیدن صدادار.
‏• مشکل شدن نفس کشیدن.
• مشکل شدن و دردناک شدن عمل بلع و قورت دادن.
این علایم همچنین ممکن است اگر سرطان در بالا یا پایین طنابهای صوتی رخ دهد نیز بوجود بیایند، گرچه اغلب این تومورها علایمی در ابتدا ایجاد نمی کنند. تومورها در هر جایی از حنجره که ایجاد شوند ممکن است به غدد لنفاوی گردن نیز گسترش یافته و باعث بزرگ شدن آنها شوند.

نحوه تشخیص سرطان حنجره
پزشک ابتدا گلو را معاینه می کند. اگر او مشکوک به وجود سرطان شود اقدام به انجام معاینه ای به نام لارنکوسکوپی مستقیم می کند. این معاینه معمولا تحت بیهوثسی عمومی انجام می  شود و یک نمونه از بافت حنجره نیز برداشته می شود تا به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده شود. اگر غدد لنفاوی گردن هم بزرگ شده باشند با استفاده از سوزن باریک ، یک نمونه از بافت آن نیز برداشته هم شود. برای مشاهده اینکه سرطان تا چه حد پیشرفته است ممکن است اقدام به انجام سی تی اسکن و یا ام آر آی (MRI ‏) هم بشود.

‏نحوه درمان سرطان حنجره
درمان سرطان حنجره بستگی به این دارد که سرطان تا چه حدی پیشرفت کرده است. پزشک ممکن است توصیه نماید که ابتدا رادیوتراپی نمابد و در مرحله بعد عمل جراحی را انجام دهید. اگر لازم باشد که با عمل جراحی تمام حنجره برداشته شود، نیاز خواهید داشت که یک سوراخ در جلوی نای شما ایجاد شود تا از آن طریق بتو انید نفس بکشید. در چنین موارای شما دیگر قادر به صحبت کردن طبیعی نخواهید بود. با اینحال روش های ایجاد شده است که می توان با استفاده از آنها و بدون وجود حنجره صحبت نمود. یک متخصص گفتار درمانی می تواند به شما یاد بدهد که چگونه با استفاده از مری و یا استفاده از یک وسیله کوچک به نام دریچه (valve) نای مری بتو انید صحبت نمایید. همچنین یک وسیله الکترومکانیکی نیز ساخته شده است که می توان با قرار دادن آن در جلوی گردن، صداها یی ایجاد نمود و صحبت کرد.
در بیش از 90 ‏درصد موارد که تومور بر روی طنابهای صوتی قرار داشته و تشخیص و درمان به موقع انجام شده است، درمان موفقیت آمیز بوده است. اگر سرطان در جای دیگری از حنجره قرار داشته باشد احتمال معالجه قطعی آن کاهش می یابد، زیرا علایم این نوع سرطان دیرتر خود را نشان می دهد و در هنگام تشخیص آن به جاهای دیکر گسترش یافته است. در این موارد درمان فقط به منظور تسکین علایم بیمار انجام میشود.

منبع :

http://dr.r-sarikhani.com

تعداد بازدید: 1326

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.