ایمپلنت های دندانی
ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی

مراحل جایگزینی ایمپلنت ابتدا جراحی جهت قرار دادن پایه ی ایمپلنت انجام می شود. جراحی تا چندین ساعت ممکن است طول بکشد و سپس حداکثر 6 ماه وقت لازم است تا استخوان حول این پایه رشد کرده و آن را محکم در برگیرد. بعضی ایمپلنت ها نیاز به یک جراحی ثانویه دارند تا یک رابط ، پایه را به دندان جایگزین متصل کند. در سایر انواع ایمپلنت ها، پایه و رابط بهم متصل هستند. پس ازعمل جراحی،کلینیک با شما در ارتباط خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که بیمار باهیچگونه مشکلی مواجه نیست سپس ایمپلنت بدون اعمال هیچگونه فشاری به مدت 3 تا 4 ماه رها خواهد شد و بعد از آن روی ایمپلنت ها باز می شوند. دندان های مصنوعی ساخته شده و به قسمت رابط پایه متصل میشوند. چون چندین بارامتحان دندانهای مصنوعی جهت تنظیم دقیق وضعیت آن ها لازم است،این مرحله ممکن است یک یا دو ماه بطول بیانجامد. لازم به ذکر است که ایمپلنت نیاز به جراحی دارد، بنابراین بیماران باید از نظر کلی در سلامت باشند،لثه های سالم و استخوان کافی جهت ساپورت ایمپلنت  وجود داشته باشند. در ضمن باید مقید به رعایت دقیق بهداشت دهان و ملاقات های مرتب با دندان پزشک باشند.جراحی ایمپلنت ممکن است در مطب دندان پزشک (تحت بی حسی موضعی) و یا بیمارستان (تحت بیهوشی عمومی) انجام شود.

implant insertionمراحل کاشت ایمپلنت

جوش خوردن ایمپلنت در استخوان

بین 90 تا 95% ازایمپلنت های کاشته شده به استخوان جوش می خورد. اتصال درصدی از ایمپلنت ها به استخوان نیز شکست می خورد. میزان این شکست به تراکم یا کیفیت استخوان ،میزان ثبات اولیه ی ایمپلنت کاشته شده، نوع برند ایمپلنت ، شکل و اندازه ایمپلنت و مهارت جراح بستگی دارد.لقی ایمپلنت به معنای تحلیل شدید و از بین رفتن یکپارچگی استخوانی آن است که نیازبه خارج کردن کل پروتزو ایمپلنت کاشته شده دارد. گاهی نیز ایمپلنت به دلیل عفونت لق می شود.حفظ دراز مدت بافت نرم و سخت اطراف ایمپلنت ها موجب موفقیت درمان می شود.

عوارض بعد از کاشت ایمپلنت چیست؟

1-وقوع 1تا 2 میلی متر تحلیل استخوان در سال اول شایع است ،بعد از آن تراز استخوان ثابت خواهد ماند.

2-; در مواردی تحلیل استخوان آنقدر ادامه می یابد که ایمپلنت لق شده و باید خارج شود.

3-در موارد معدودی ایمپلنت دچار شکستگی خواهد شد به خصوص وقتی قطر ایمپلنت نازک باشد.

4-شل شدن یا شکستن پیچ های پروتزی ایمپلنت از عوارض شایع است .

5-التهاب بافتهای نرم وسخت ایمپلنت می تواند به علت عدم رعایت بهداشت اتفاق بیفتد که این نیز به نوبه خود منجر به از دست رفتن استخوان ودر نهایت شکست ایمپلنت میشود.

6-گاهی ایمپلنت های تیتانیومی در زیر فشارهای حاصل ازجویدن نمی شکنند و این استخوان اطراف آن ها است که دچار تحلیل می شود.

پهن کردن و پیوند استخوان

کیفیت و کمیت استخوان از جمله عوامل اساسی و تعیین کننده جهت حصول موفقیت در درمان های ایمپلنت می باشد.
در بعضی از بیماران به دلیل وجود سابقه ی ضربه ، عفونت، ضایعات پاتولوژیک و از دست دادن طولانی مدت دندان ها، تحلیل و از بین رفتن استخوان دیده می شود. در دو طرف ایمپلنت باید حداقل یک میلی متر استخوان وجود داشته باشد . به طور کلی تکنیک های مختلفی در برداشت وپیوند استخوان جهت بازسازی فک در درمان های ایمپلنت وجود دارد. در نقص های خفیف استخوانی ، می توان همزمان با کاشت ایمپلنت اقدام به بازسازی و پیوند کرد. اما در نقص های شدید ، نیاز به بازسازی و پیوند استخوان، قبل از کاشت ;ایمپلنت وجود دارد . منابع پیوندی شامل استخوان های مصنوعی یااستخوان های خود فرد که از خود دهان یا از لگن فرد گرفته می شود، است.در تکنیک پهن کردن ،با استفاده از ابزارهای مخصوص ،استخوان رااز وسط به دو نیم کرده، سپس ایمپلنت و موادپیوندی در بین دو بخش استخوانی قرار می گیرد.

particulate bone graft پیوند استخوان ذره ای

بالا بردن سینوس فک بالا

سینوس فک بالا حفره ای است که در داخل استخوان فک بالا قرار دارد ودر حقیقت قسمتی از مجرای تنفسی است.وقتی دندان های آسیای کوچک وبزرگ فک بالا کشیده می شود ومدت زیادی از آن می گذرد ، از طرفی استخوان نگهدارنده ی دندان تحلیل می یابد واز طرفی سینوس بزرگ می شود.همین مسئله باعث میشود موقعی که بخواهیم جای این دندان ها ایمپلنت بگذاریم استخوان کافی موجود نباشد .برای حل این مسئله روشی به نام سینوس لیفت یا بالابردن سینوس به کار گرفته می شود.در این روش بابازکردن حفره سینوس وکنار زدن غشاء پوشاننده ی آن مواد جایگزین استخوان قرار داده شده و روی آن بسته می شود.بدن پس از چند ماه اطراف ودربین مواد جایگزین استخوان ، استخوان سازی می کند و استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت فراهم می شود.
آیا جراحی های پیوند وسینوس در نتایج درمان موثرند؟

با انجام این روش ها، زمان درمان، احتمال پس زدن ایمپلنت وهزینه  ی عمل اضافه می شود.در اینجا باز هم به این نکته اشاره می شود که اگر خواهان استفاده از ایمپلنت برای دندانهای از دست رفته خود هستید، هرچه زودتر به این کار اقدام کنید تا استخوان فک شما بیش از حد از بین نرود ونیاز به چنین روش هائی کمتر شود.

آیا می توان همزمان دندان را کشید و ایمپلنت گذاشت؟

بله، در صورتی که بعد از کشیدن دندان میزان کافی ازاستخوان موجود باشد وعفونت فعال در ناحیه وجود نداشته باشد ، می توان ایمپلنت را در ناحیه کاشت بدیهی است که در این روش همزمان با کاشت ایمپلنت پیوند استخوان انجام می شود. در غیر اینصورت ناحیه با مواد پیوندی پر شده وبه مدت سه ماه اجازه  ی استخوان سازی در ناحیه داده می شود. بعد از 3ماه ایمپلنت را بصورت تاخیری در ناحیه میکاریم .

چه روش های برایبازسازی دندان های افرادی که کاملا بی دندان هستند وجود دارد؟

به طور کلی در افرادی که کاملا بی دندان هستند ، دو رو ش درمانی وجود دارد:

1- روش ثابت :در این روش روکش های ایمپلنت به پایه ها ثابت می شوند. در فک بالا نیاز به 8 عدد ودر فک پایین نیاز به 6 تا 8 عدد ایمپلنت است. انجام این روش نیاز به روش های پیوند استخوان بیشتر است.

2- روش متحرک: در این روش از دست دندان هایی که به روی ایمپلنت ها گیر دارند، استفاده می شوند. در فک بالا نیاز به 4 ودر فک پایین نیاز به 2 یا 4 ایمپلنت هست.هزینه ی این روش نسبت به نوع ثابت کمتر است. در این روش دست دندان متحرک است و می تواند از دهان خارج شود، ولی نسبت به پروتز متحرک تنها ، گیر بیشتری دارد.در مواردی که استخوان کافی موجود نیست و یا ;بیمار تحمل جراحی های وسیع را ندارد ،این روش بر نوع ثابت ارجح است.
ایمپلنت

هیچ چیز جانشین دندان های سالم نمی شود. ولی وقتی شما دندانی را به دلیل بیماری یا حادثه از دست داده اید، بهتر است بدانید که راهی برای بازگرداندن لبخند زیبای شما وجود دارد.یک ایمپلنت دندانی ظاهرواحساسی شبیه دندان از دست رفته تان به شما می دهد. دندان پزشک یک پایه ی فلزی را دراستخوان قرار می دهد. سپس روکشی مخصوص را روی پایه می سازد، به نحوی که شبیه دندان اصلی خود شما به نظر آید.

منبع:

http://drboostani.com

تعداد بازدید: 984

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.