ایجاد خصوصیات ظاهری دندان به وسیله رنگ ها
ایجاد خصوصیات ظاهری دندان به وسیله رنگ ها

ایجاد خصوصیات ظاهری دندان به وسیله رنگ ها

ایجاد خصوصیات ظاهری دندان به وسیله رنگ ها

برای ایجاد ترمیم سرامیکی طبیعی، الگوهای مختلف ترانسلونسی باید مورد استفاده قرار بگیرند. دندان ها به واسطه شیوه زندگی در معرض تغییرات مداوم هستند. در جوانی دندان ها دارای سطحی خشن تر بوده و روشن تر و درخشان تر می باشند و درجه اشباعیت رنگ آنها کمتر است. به علاوه لبه لثه ای انها تقریبا روی محل اتصال مینا و سمان قرار دارد و دارای ویژگی های نوری مثل خطوط و نقاط هیچوپلاستیک سفید می باشند. بسته به سن فرد، مقدار، محل و کیفیت ترانسلوسنسی متفاوت است. در بسیاذی مواقع مینای یک دندان جوان شفاف به نظر می رسد که به دلیل شفافیت زیاد درلبه اینسایزال آن است. اما پس از سال ها عملکرد، مینای شفاف به دلیل سایش لبه های اینسایزالی از بین می رود. مینای سطح اینسایزال طی فعالیت های روزمره مانند مسواک زدن دندان ها و جویدن، نازک تر می شود و عاج رنگ غالب دندان را تشکیل می دهد. در نتیجه دندان های افراد مسن تر دارای والیوی کمتر و کرومای بالاتری نسبت به دندان های جوانان هستند.

تصمی د رمورد عمق و گسترش پرسلنهای ترانسلوسنت به وسیله الگوی ترانسلوسنسی دیکته می شود. مقدار کرومایی که در سطح دندان وجود دارد، میزان والیوی اصلی را مشخص می نمایدکه خود تعیین کننده هیو یا پایه رنگ دندان است. رنگ دندان هایی طبیعی مستقیما به ارتباط متقابل مینا عاج و نوری که طی پدیده شکست نور و انعکاس نور ایجاد می شود، بستگی دارد. درجه بالای اشباعیت هیو در عاج داخلی و شفافیت کم منبع هیوی پایه هستند. اشباعیت متفاوت هیوی پایه بر اساس غلظت بوده و میتواند در نواحی مختلف دندان مثل قسمت میانی سرویکال و یا ۳/۱ اینسایزال متفاوت باشد. نواحی شفاف دندان که قسمتی از نقشه کروماتیک دندان هستند، در واقع از مینای لبه انسیزال که خالی از عاج است، منشا می گیرند. ۳/۱ سرویکال دارای بیشترین کروما است که به دلیل مینای نازک تر و رنگ های واضح تر این قسمت می باشد. در ۳/۱ میانی میزان کروما اندکی کمتر است.در دندان سایش نیافته در ۳/۱ اینسایزال opalescence که وسیله ضفافیت لبه اینسایزال و مینای نواحی اینتروپروگزیمال ایجاد شده است معمولا جایگزین کرومایایه اصلی رنگ می شود.

بدنه داخلی عاج و لایه ی خارجی مینای دندان، به دلیل ویژگی های بصری،پیدیده فلورسنس و اپالسنس را ایجاد می نمایند. عواملی که رنگ دندان را تعیین می کنند درجات متفاوت اشباعیت رنگ می باشند که مستقیما با ضخامت عاج و نواحی شفاف مینا در ارتباط هستند.رنگ سه بعدی دندان که توسط چشم درک می شود، حاوی فلورسنس دلپذیر و در طول موجهای مختلف است که در دندان ایجاد درخشندگی می نماید. از این رو اگر نیاز به افزایش روشنی رنگ وجود داشته باشد، باید فلورسنس بیشتری اضافه شود. در انجام هرگونه ترمیم هدف نهایی دندانپزشک زیبائی ساخت یک پروتز مصنوعی است که طبیعی جلوه کند.

برای رسیدن به یک ظاهر طبیعی، باید با در نظر داشتن سن، جنسیت و شخصیت بیمار، عمل کرد. وقتی ساخت ترمیم برای بیمار مسن تری مد نظر است، دندانپزشک باید به این واقعیت که دندان های پیرتر طبیعتا صاف تر و تیره تر بوده و درجه اشباعیت رنگ بالاتری دارند، توجه نماید. در مورد اینسایزورهای پایین، دندان های مسن تر لبه های ایسایزال تخت و گسترده ای را به نمایش می گذارند که دارای یک هسته عاجی هستند.

شیوه زندگی

همانطور که قبلا گفته شد نه تنها بافت های احاطه کننده اطراف دندان بلکه شخصیت و شیوه زندگی بیمار نیز باید به صورت کلی مورد بررسی قرار بگیرند، زیرا تمامی این عوامل می توانند مستقیما رنگ دندان ها را تحت تاثیر قرار بدهند.برای افرادی که به رژلب قرمز عادت دارند درمان باید بر این اساس طراحی شود. همان گونه که توسط  steven chu توضیح داده شد، رنگ ها دارای طوج های مکمل می باشند. رنگ مکمل قرمز سبز است. از این رو اگر plv بدون در نظر گرفتن رنگ رژلب ساخته شود هنگامی که وی از رژلب قرمز استفاده می نماید دندان ها از آنچه هستند، سبزتر به نظر می رسند. برای جبران این اثر، plv  باید با رنگ قرمز لب ها هماهنگ بوده و رنگدانه قرمز به پرسلن اضافه شود.

اروپا در مقابل امریکای شمالی

یک مساله فرهنگی دیگر که بایدمد نظر قرار بگیرد، این است که تا کنون اروپایی ها به دندانهایی که از لحاظ ژنتیک نرمال بودند تمایل نشان داده اند در حالی که امریکایی ها همواره دندان های با رنگ روشن تر و والیوی بالاتر را می پسندند. اما با پدیده بلیچینگ حتی اروپایی ها نیز با ترجیح دادن دندان های سفیدتر، والیو را تغییر می دهند. از آنجایی که لفراد بیشتری از بلیچینگ استفاده می کنند، نسبت دندان های سفیدتر افزایش یافته و از این رو ارزیابی کلی از سلامت دندانی تغییر می کند. این واقعیت که دندان های سفید تمیزتر و تازه تر به نظر می رسند کافی است تا هر فردی را در مورد مطلوب بودن آنها قانع نماید. در نتیجه با وجودی که پیروی از طبیعت برای دندانپزشک در الویت قرار دارد، حساسیت به تغییرات درمان های دندانپزشکی و امکاناتی که در اختیار ما قرار می دهندنیز همواره باید در انتخاب درمان، مورد توجه باشند. درک بیمار همیشه او را وادار به علاقه به رنگ های سفیدتر و روشنی بیشتر می نماید. گاهی تجربه و مهارت های هنری شخصی دندانپزشک منجذ به درک کاملی از پدیده رنگ می شود. کار لابراتوری با کیفیت، برای ساخت ترمیم plv طبیعی با ترتیب طبیعی دندان ها و نسبت های صحیح لازم است

منبع:

 http://dr-ranjbarkohan.ir

تعداد بازدید: 1003

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.