اگزما (حساسیت پوست)
اگزما (حساسیت پوست)

اگزما (حساسیت پوست)

بیماری اگزما یا درماتیت یکی از بیماریهای شایع پوست می باشد، به طوری که درصد بالایی از بیماران کلینیکهای تخصصی پوست را بیماران مبتلا به این بیماری تشکیل می دهند. اگزمای دست خانمهای خانه دار یکی از انواع اگزمای تحریکی می باشد که بسیار شایع است. به طور کلی اگزما را به دو دسته می توان تقسیم کرد :

  • اگزمای تحریکی
  • اگزمای آلرژیک

درنوع تحریکی هر ماده محرکی می تواند باعث تشدید بیماری شود اما در نوع آلرژیک ماده خاصی باعث ایجاد و تشدید بیماری می باشد و سیستم ایمنی بدن نیز درایجاد بیماری دخالت دارد. مثال نوع الرژیک حساسیت به نیکل است که دردختران نوجوان وجوان شایعتر بوده ودر ناحیه مچ دست و نرمه گوش بیشتر رخ می دهد. اگزماهای تحریکی حتی به مواد غیرمحرک هم می تواند حساس بوده و تماس با یک شوینده معمولی نیز می تواند باعث تشدید بیماری شود. شکل ظاهری ضایعات اگزمایی بسته به حاد ومزمن بودن بیماری متفاوت است. درنوع حاد بیماری ضایعات تاولی ریز خارش دار ومترشحه رخ داده ودرنوع مزمن پوست خشک بوده وضخامت آن افزایش یافته وترکهای پوستی ایجاد شده وخارش نیز بشدت وجود دارد.
اصل اساسی در بیماری اگزما پرهیز از تماس با مواد محرک در اگزمای تحریکی وپرهیز از تماس با ماده آلرژن در اگزمای تماسی آلرژیک است. تستهای خاصی می تواندبه ما کمک کند تا ماده آلرژن رابشناسیم واز آن پرهیز کنیم. در مورد درمان نیز استفاده از مواد خشک کننده پوست درانواع مترشحه و داروهای نرم کننده در نوع خشک بیماری همراه با استرویید های موضعی می تواند کمک کننده باشد. درمورد اگزمای دست خانمهای خانه دار استفاه از دستکش نخی مناسب درکارهای خشک منزل واستفاده از دستکش نایلنی برروی دستکش نخی درکارهای مرطوب مثل ظرفشویی و رختشویی لازم وضروری است. مواد شوینده دست نیز باید به گونه ای انتخاب شود که کمترین تحریک را داشته باشند. البته گاهی حتی تماس با آب می تواند بیماری اگزمای تحریکی دست راتشدید کند که دراین گونه موارد باید شستشوی دست به حداقل ممکن برسد وهربار پس از شستشو ازنرم کننده های قوی پوست مثل وازلین واوسرین استفاده شود. البته اگزما انواع دیگری نیز دارد مثل اگزمای سکه ای، اگزمای بعلت تجمع خون درساق پا، اگزمای کراکل و...  که کمتر از انواع گفته شده شایع بوده ودرمان آنها نیز از همان اصول کلی درمان اگزماها پیروی می کند.
 

منبع:

http://www.myskin.ir

تعداد بازدید: 1082

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.