اعتیاد چیست و علائم ترک اعتیاد
اعتیاد چیست و علائم ترک اعتیاد

اعتیاد چیست و علائم ترک اعتیاد

اعتیاد اختلالی است که در آن نسبت به یک یا چند ماده اعتیاد آور وابستگی ایجاد میشود. به خاطر این وابستگی فرد در صورت عدم مصرف آن دچار مشکلات فیزیکی و جسمی و یا روانی می شود که به آن علائم ترک یا ترک اعتیاد گفته میشود. موادی که میتواند باعث این وابستگی شود عبارتند از تریاک، هرویین، کراک، کریستال، ترامادول، کدئین که مجموعا اپیوم نامیده میشوند و سایر مواد از قبیل آمفتامین (شیشه) و کوکایین که جزو مواد محرک هستند و ماری جوانا و حشیش که جزو مواد توهم زا می باشند.

 

درمان اعتیاد به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

نوع ماده مصرف شده
مدت زمانی که فرد ماده اعتیاد آور را مصرف کرده
نوع وابستگی ایجاد شده (روانی، فیزیکی و یا هر دو)
و عوارض ایجاد شده ناشی از مصرف ماده اعتیاد آور


انواع ترک اعتیاد

سم زدایی: در موادی به کار میرود که قطع مصرف آنها باعث علائم شدید فیزیکی و جسمی ترک نظیر بی خوابی، درد عضلانی و استخوانی، اضطراب و بی قراری، آبریزش بینی و چشم و علایم گوارشی مثل اسهال میشود. هدف از این درمان کاهش علائم و درمان وابستگی فیزیکی و جسمی اعتیاد و هموار کردن مسیر قطع دائمی مصرف مواد میباشد.
روان درمانی: بعد از سم زدایی جهت کاهش و یا از بین بردن مصرف مواد و کمک به جلوگیری از مصرف مجدد استفاده میشود. این نوع درمان به ویژه در مواردی که وابستگی روانی شدید وجود دارد بکار میرود.
درمان نگهدارنده: از این نوع درمان جهت جلوگیری از وسوسه و مصرف مجدد مواد استفاده میشود.


انواع درمان نگهدارنده :

درمان نگهدارنده با نالتروکسان
درمان نگهدارنده متادون
همانطور که گفته شد بسته به نوع ماده اعتیاد آور و مدت مصرف و عوارض ایجاد شده ناشی از مصرف طولانی مدت ممکن است یکی ار روش های فوق و یا ترکیبی از این روش ها جهت درمان فرد معتاد استفاده شود.

منبع:

http://drkamranaskari.ir

تعداد بازدید: 634

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.