اثرات مخرب سیگار بر دستگاه گوارش
اثرات مخرب سیگار بر دستگاه گوارش

اثرات مخرب سیگار بر دستگاه گوارش

چطور از شر سیگار خلاص شویم؟
آیا تا به حال از برخورد اطرافیان خود به خاطر این که سیگار می‌کشید ناراحت شده‌اید؟ از این که همه از بوی بد سیگار شاکی می‌شوند و گاهی به شما اعتراض می‌کنند چه احساسی پیدا می‌کنید؟ تا حالا آرزو نکرده‌اید کاش از مشکلات و بیماری‌های ناشی از سیگار رها شوید؟ یا این که کاش هیچ گاه به سیگار لب نمی‌زدید؟ تا به حال چند تا از عزیزان خود را به علت استعمال سیگار یا غم‌انگیزتر از آن در اثر مجاورت نزدیک با افراد سیگاری از دست داده‌اید؟

شاید هم شما اصلا سیگار نمی‌کشید، در این صورت از این که یک فرد سیگاری، سیگار خود را در کمال آرامش جلوی شما روشن می‌کند و هیچ توجهی به حقوق شما نمی‌کند چه حسی پیدا می‌کنید؟

سیگاری‌های بسیاری وجود دارند که فقط به خاطر اعتیادی که به سیگار داشته‌اند، در بیمارستان بخصوص بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و بسیاری از آنها در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ هستند. واقعا چرا با وجود این همه داستان تکراری افراد همچنان سیگار می‌کشند؟ هر روز همه ما داستان‌های غم‌انگیزی درباره سیگار کشیدن می‌بینیم یا می‌خوانیم ولی چرا همچنان از این کار دست نمی‌کشیم؟

دلایل محکم برای ترک سیگار:

آیا تا به حال دنیای بدون سیگار را تصور کرده‌اید؟ اگر روزی کودک شما فقط به خاطر این که شما سیگار می‌کشیدید، دچار سرطان، بیماری‌های ریوی مثل آسم، بیماری‌های قلبی یا حتی مشکلات عصبی مثل سردرد‌های مزمن شود چه حسی پیدا می‌کنید؟ بدتر از آن این که روزی بفهمد دلیل اصلی مشکل وی شما هستید.

سیگار به قدری مخرب و مضر است که حتی اگر یک روز آن را نکشید سود بسیاری خواهید برد. با ترک سیگار دنیای شما رنگ کاملا متفاوتی به خود می‌گیرد. بعد از ترک سیگار، حواس بویایی و چشایی شما بهتر کار می‌کند و می‌توانید مزه غذاها و بوی عطرها را بهتر بفهمید. مشکلات بینایی‌تان هم تا حدی بهبود می‌یابد.

یکی از مهمترین فواید ترک سیگار این است که سیگاری نشدن فرزندانتان تا حد زیادی تضمین می‌شود. به محض شروع ترک سیگار بدن شما با شدت بیشتری سموم تجمع یافته بر اثر سیگار کشیدن را دفع می‌کند و هر روزی که از ترک سیگار شما می‌گذرد، اثرات بد سیگار تا حد زیادی کمتر می‌شود. البته متاسفانه سیگار عوارض غیرقابل درمان نیز دارد که هرچند با ترک سیگار از بین نمی‌روند، ولی حداقل از پیشرفت و افزایش شدت آنها کاسته می‌شود. قلب و عروق شما بهتر کار می‌کند و با قدرت بیشتری به نسوج بدن شما خون می‌رساند. با ترک سیگار احتمال بیماری‌هایی مثل سکته قلبی و سرطان کاهش می‌یابد.

با ترک سیگار، بر عمر شما افزوده می‌شود و همسر و فرزندان شما به جای شرکت در مجلس ترحیمتان، می‌توانند زندگی شادتری در کنار شما داشته و از وجود شما به جای ضرر و آسیب، سود بسیاری ببرند و بتوانند به شما تکیه کنند بدون این که سلامت آنها تهدید شود. همین که سلامت آنها نیز با سیگار نکشیدن به خطر نمی‌افتد و عمرشان طولانی می‌شود خود ارزش بسیاری دارد و چه کاری بهتر از این که عزیزان شما حتی یک روز بیشتر از نعمت زندگی و سلامت برخوردار باشند.

از نظر اخلاقی نیز سیگار کشیدن در اصل ظلم به دیگران است و با ترک سیگار حقوق افراد دیگر را کمتر ضایع می‌کنید و حق‌الناس کمتری به گردن شما خواهد بود. مردم نیز به شما دید دیگری خواهند ‌داشت و از احترام و شان بالاتری نزد افراد جامعه برخوردار خواهید بود. دیگر کسی از مجاورت با شما فرار نمی‌کند.

با ترک سیگار دیگر از بوی بد دهان و مشکلات تنفسی کمتر رنج می‌برید. از دندان‌های زرد و لک‌دار، پوست تیره و چروک خورده رها می‌شوید. هر روز صبح که بیدار می‌شوید، با مشکلات تنفسی و گوارشی ناشی از سیگار روبه‌رو نخواهید بود. براحتی می‌توانید مسافت‌های طولانی را بدون تنگی نفس بپیمایید و به کوهنوردی بروید بدون این که دچار درد شدید قفسه سینه شوید.

سیگاری‌هایی که یک یا 2 نخ سیگار در روز می‌کشند، 2 برابر افراد طبیعی به سرطان مبتلا می‌شوند. هر چه تعداد نخ سیگاری که فرد می‌کشد، بیشتر شود احتمال ابتلا به سرطان به صورت تصاعدی بالا می‌رود

هر چند سیگار یکی از سمی‌ترین مواد در دنیاست، ولی با هر لحظه ترک سیگار بدن شما آنچنان سود می‌برد که باور آن بسیار مشکل است. محققان در مطالعات خود روی سیستم قلبی ـ عروقی، تغییرات ناشی از ترک سیگار در بدن را به صورت ساعتی بررسی کرده و به نتایج بسیار جالبی رسیده‌اند. این مطالعات نشان می‌دهد به محض کم شدن اثرات سیگار روی بدن، گویی بدن جان تازه یافته و بسرعت شروع به ترمیم خود می‌کند.

با ترک سیگار علاوه بر این که پول کمتری صرف خریدن سیگار می‌کنید، از مخارج بیماری و بستری شدن در بیمارستان‌های مختلف نیز در امان می‌مانید.

با توجه به این مطالب، بخوبی می‌توانید مزایای ترک سیگار را تصور کنید. ترک سیگار تمام جنبه‌های زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از طولانی کردن عمر گرفته تا بالا بردن شأن اجتماعی و بهبود شرایط اقتصادی. خلاصه هرچه سیگار از زندگی شما گرفته است، می‌توانید با ترک آن بخوبی به دست بیاورید.

راه‌های ترک سیگار:

یکی از اشتباهات بزرگ بشر ابداع سیگار بوده که سلامت وی را به مخاطره انداخته و براحتی نمی‌توان از مشکلات و مضرات آن خلاص شد. همان طور که شما هم بخوبی می‌دانید، سیگار تنها ماده کاملا سمی است که رابطه قطعی آن با انواع سرطان‌ها اثبات شده است. هر جا می‌روید کسانی هستند که سیگار می‌کشند و براحتی حقوق دیگران را نادیده می‌گیرند. این افراد نه‌تنها خود از آسیب سیگار در امان نیستند، بلکه گاهی نیز دیگران را در مضرات کار اشتباه خود سهیم می‌کنند.

حال راه چاره چیست؟ به نظر می‌رسد تنها راهکار این است که سیگاری‌ها به سلامت خود و حقوق مسلم دیگران احترام بگذارند و دست از سیگار کشیدن بردارند.
اولین شرط ترک سیگار این است که از هدف خود کاملا مطمئن بوده و اعتماد به نفس داشته باشید. ترک سیگار اصلا مشکل نیست، با شناخت مکانیسم‌های ایجاد وابستگی به سیگار، می‌توانید از شر آن خلاص شوید. به این فکر کنید که چه کارهای سختی قبلا در مقابل شما قرار گرفته و شما به آسانی از پس آن برآمده‌اید. اهداف خودتان را از ترک سیگار مشخص کنید و آنها را در جایی ثبت کنید. این کار به شما انگیزه و انرژی می‌دهد.

تمام مزایای ترک سیگار را برای خود لیست کرده و این لیست را همیشه همراه داشته باشید و هر روز آنها را بخوانید. همیشه به یاد داشته باشید حتی یک روز ترک سیگار نیز اثری عمیق در سلامت شما خواهد داشت. این که می‌خواهید سیگار را ترک کنید، رسما اعلام کنید و از افراد خانواده و نزدیکان خود بخواهید به شما کمک روحی و معنوی کنند.

برای ترک سیگار برنامه‌ریزی کنید و یک روز خاص را تعیین کنید و از آن روز زندگی تازه‌ای را شروع کنید. از چند روز قبل از روز موعود، تعداد سیگار مصرفی خود را کم کنید. ترک تدریجی سیگار به مراتب کارسازتر است تا قطع ناگهانی آن.

می‌توانید از پزشکان کمک گرفته و از ابزار‌های مختلفی که برای ترک سیگار ساخته شده‌اند استفاده کنید. فراموش نکنید چیزی که باعث وابستگی فیزیکی شما به سیگار می‌شود، نیکوتین موجود در سیگار است و اگر این نیکوتین را به مقدار کم و از طرق دیگر مثل آدامس یا پچ به بدن خود برسانید، می‌توانید راحت‌تر آن را ترک کنید و بعد سعی کنید مقدار نیکوتین دریافتی خود را نیز کاهش داده و بتدریج حذف نمایید.

ورزش یکی از بهترین اقداماتی است که شما می‌توانید با به‌کارگیری آن بخوبی سیگار را کنار بگذارید. سعی کنید 5 روز در هفته و هر بار حداقل نیم ساعت ورزش کنید.

از ریلکسیشن (روش‌های آرام‌سازی)‌ استفاده کنید. روزانه چند دقیقه تمرین تنفسی کنید و به آرامی نفس‌های عمیق بکشید.

همیشه قاطعانه روی تصمیم خود بمانید و اگر کسی به شما سیگار تعارف کرد، با قاطعیت و محترمانه رفتار کرده و وی را از تصمیم خود آگاه سازید.

اگر شخص دیگری مثل شما تصمیم به ترک سیگار دارد، می‌توانید با هم برنامه‌ریزی کنید و به یکدیگر روحیه بدهید. از روش جایزه‌دادن به خود استفاده کنید.

یکی از اقداماتی که توصیه می‌شود حتما آن را به یاد داشته باشید و انجام دهید، این است که همزمان با ترک سیگار هر روز مقدار زیادی آب بنوشید. این کار نه‌تنها به دفع سموم جمع شده در بدن شما کمک می‌کند بلکه با این کار اشتهای شما کمتر شده و می‌توانید وزن خود را متعادل نگه دارید. همان طور که شما هم بخوبی می‌دانید، سیگاری‌ها بیشتر وقتی تحت فشار و استرس هستند یا بعد از غذا و... سیگار می‌کشند. وقتی در این موقعیت‌ها قرار گرفتید، خود را به کار خاصی مشغول کنید.

کسانی که به مدت طولانی سیگار می‌کشیده‌اند، ممکن است عادت کرده باشند چیزی گوشه دهان خود نگه دارند، در این صورت می‌توانید با خوراکی‌های متفاوت مثل خشکبار یا وسایلی از قبیل خلال دندان این خلأ را پر کنید و از نظر روانی نیز آرام‌تر شوید.

اگر دوباره می‌خواستید سیگار بکشید، به جای آن که سیگار روشن کنید، سراغ دفتری بروید و احساس درونی خود را توصیف کنید. این نوشته حتی می‌تواند نامه‌ای محبت‌آمیز به ناخودآگاه شما باشد. این کار را انجام دهید و به مرور زمان متوجه اثرات آن خواهید شد. می‌توانید نامه را هر طور که دوست دارید بنویسید. سعی کنید خود را این گونه کاملا تخلیه نمایید.

هیچ گاه فراموش نکنید کسانی که شما را واقعا دوست دارند حتما می‌توانند به شما کمک زیادی در راه ترک سیگار بکنند. از آنها کمک بگیرید. این افراد می‌توانند در زمان‌های مختلف به شما کمک کنند مثلا اگر احساس دلسردی کردید می‌توانند به شما انرژی داده و از نظر روحی از شما حمایت کنند. از تجربیات کسانی که قبلا سیگاری بوده و حالا با موفقیت آن را ترک کرده‌اند استفاده کنید. از انگیزه آنها بپرسید و از آنها مشورت بخواهید.

ترک سیگار خیلی هم راحت نیست، اما غیرممکن هم نیست. حتما خود را از قبل آماده کنید و با آمادگی کامل به جنگ این مصیبت خانمانسوز بروید. این کار احتمال پیروزی شما را به مراتب بیشتر می‌کند. اگر با آگاهی و آمادگی جلو بروید، قدم‌های خود را محکم‌تر برمی‌دارید و ناامید نمی‌شوید.

یکی از عوامل مهم در مسیر ترک سیگار این است، تا جایی که می‌توانید از محرک‌ها و محیط‌هایی که شما را به سمت سیگار می‌برد دوری کنید. به مرور زمان دیگر این مسائل شما را به سیگار کشیدن تحریک نمی‌کند و کار شما آسان‌تر می‌شود.

سیگار و عواقب آن

در دنیا هیچ تفریحی گرانقیمت‌تر از سیگار نیست، زیرا سیگار در صدر عواملی قرار دارد که باعث مرگ و میر افراد زیادی می‌شود. در گذشته کشیدن سیگار بین افراد بالای 35 سال و قشر مرفه جامعه مرسوم بود، ولی متاسفانه این معضل در حال حاضر میان نوجوانان و قشر ضعیف رواج یافته است. در گذشته تعبیر مردم این بود، کسانی که سیگار می‌کشند کلاس اجتماعی بالایی دارند ولی حالا نه‌تنها این تعبیر وجود ندارد، بلکه مردم به سیگاری‌ها به چشم افراد بی‌ملاحظه‌ای نگاه می‌کنند که نه‌تنها به سلامت خود اهمیت نمی‌دهند بلکه سلامت دیگران را نیز براحتی به خطر می‌اندازند.

در باب مضرات سیگار همین بس که هیچ قسمتی از بدن از مضرات کشنده سیگار و دود آن در امان نیست و هیچ فردی از اطرافیان فرد سیگاری نیز نمی‌تواند خود را از مضرات سیگاری که وی می‌کشد حفظ کند. چرا که حتی اگر از سیگار و دود آن دوری کند، سموم حاصل از کشیدن سیگار تا ساعت‌ها از ریه فرد سیگاری دفع می‌شود و اثرات بد خود را روی اطرافیان اعمال می‌کند.
تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد مناطقی از بدن که در معرض دود سیگار قرار دارند، از جمله لب‌ها، دهان، حنجره و ریه در خطر ابتلا به سرطان قرار دارند. این خطر در مورد مناطقی از بدن که در معرض مستقیم دود سیگار قرار ندارند نیز مشاهده می‌شود. سیگاری‌هایی که به طور مداوم یک یا 2 نخ سیگار در روز می‌کشند، 2 برابر افراد طبیعی به سرطان مبتلا می‌شوند. هر چه تعداد نخ سیگاری که فرد در طول روز می‌کشد، بیشتر شود احتمال ابتلا به سرطان در وی به صورت تصاعدی بالا می‌رود. یعنی اگر فردی به طور مداوم 3 یا 4 نخ سیگار در روز بکشد، خطر ایجاد سرطان در وی تا 8 برابر افراد طبیعی افزایش می‌یابد.

این خطرات وقتی فرد سیگار را روی لب خود نگه می‌دارد بیشتر نیز می‌شود، زیرا دود سیگار در بزاق وی حل شده و با تمام دستگاه گوارش تماس می‌یابد و اثرات سوء خود را اعمال می‌کند.

سیگار تقریبا در ایجاد تمام بیماری‌ها نقش دارد و یکی از راه‌های اصلی درمان بیماری‌های قلبی ـ عروقی و ریوی، ترک سیگار است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است در هر ‌٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات زندگی خود را از دست می‌دهد. هر چه سن شروع سیگار پایین‌تر باشد، فرد عمر کوتاه‌تری خواهد داشت.

این افراد سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشته و بیشتر از دیگران در معرض بیماری‌هایی قرار دارند که سیستم ایمنی در آن نقش دارد. در راس این بیماری‌ها سرطان قرار دارد. انواع دیگر بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی، بیماری‌های روماتولوژی مثل لوپوس است.

با تمام مصیبت‌ها و مشکلات، سیگار یک مشکل کاملا حل نشدنی نیست و هنوز راه‌های بسیاری وجود دارد که بتوان از آن رهایی یافت.

تغذیه مناسب دوره ترک

هر چه در ظاهر یک فرد می‌بینید به طور مستقیم از ورودی‌های بدن وی تاثیر می‌پذیرند. نوع و مقدار تغذیه در بدن نقش بسیار مهمی دارد و می‌توان از آن برای اهداف متفاوتی استفاده کرد. هر فردی در مقاطع مختلف زندگی باید چیزهای خاصی بخورد. بنابراین کسی که در دوره ترک سیگار قرار دارد نیز باید به تغذیه خود توجه خاصی کند.

در این دوره باید از موادی مثل میوه و سبزی‌های تازه بیشتر استفاده کنید. از غذاهای بدون چربی یا حداقل کم‌چرب استفاده کرده تا در این دوره کمتر اضافه وزن پیدا کنید. در کل کالری غذای خود را کنترل کنید چراکه چاقی نیز عوارض بسیاری دارد.

سعی کنید از مواد غذایی مضر تا جایی که می‌توانید دوری کنید تا بار مواد مضری که به بدن شما وارد می‌شود کاهش یابد و بدن راحت‌تر سموم ناشی از مصرف سیگار را دفع کند. از لبنیات کم چرب، گوشت لخم و موادی مثل حبوبات و گوشت سفید بیشتر استفاده کنید. از موادی مثل شکر و نمک تا جایی که می‌توانید اجتناب کنید.

مصرف موادی از قبیل ویتامین C را افزایش دهید. این ماده را می‌توانید از طریق مصرف مرکبات، انواع کلم، انواع توت، سبزیجات و فلفل دلمه‌ای به بدن خود برسانید. ویتامین‌های گروه B نیز به آرامش اعصاب شما کمک شایانی می‌کند.

در آخر خوب است بدانید ترک سیگار شاید به نظر کار چندان بزرگی نیاید، ولی هر یک نفر که سیگار را ترک می‌کند، افراد بسیاری را از بیماری و مرگ نجات می‌دهد که خود در راس همه است. چراکه هیچ فردی نمی‌تواند ادعا کند قبل یا بعد از سیگار کشیدن (چه به طور مستقیم و چه به طور غیرمستقیم و از راه دفع دود سیگار از ریه‌های خود)، کسی را مجبور به استنشاق دود سیگار خود نمی‌کند.

منبع :

http://www.drdavarnia.com

تعداد بازدید: 2637

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.