آلرژی های خورشیدی چه هستند؟
آلرژی های خورشیدی چه هستند؟

آلرژی های خورشیدی چه هستند؟

 آفتاب سوختگی تنها بلایی نیست که اگر مدتی زیر نور آفتاب قرار بگیرید، به سرتان می آید. از جمله حساسیت هایی که آفتاب در برخی افراد ایجاد می کند می توان به کهیر آفتابی و لوسیت اشاره کرد که به عنوان آلرژی های آفتابی شناخته شده اند.

کهیر آفتابی چیست؟
در برخی از افراد در مواجهه آفتاب شدید در عرض چند دقیقه جوش های کوچک قرمز رنگی روی پوست نمایان می شود که مثل جای نیش حشرات است و خارش دارد. در صورتی که فرد وارد سایه شود این دانه ها در عرض 1 تا 2 ساعت ناپدید می شوند. کهیر آفتابی گاهی بسیار شدید بروز می کند به طوری که فرد را از خارج شدن از خانه باز می دارد. این بیماری بیشتر در خانمهای 20 تا 40 ساله دیده می شود و ممکن است چند سال پس از دیده شدن این بیماری در یک فرد مدام عود کند.

لوسیت تابستانی
این بیماری نیز از جمله ناراحتیهای شایعی است که آفتاب مسبب آن است و مانند بسیاری دیگر از بیماریهای پوستی، زنان بیشتر به آن مبتلا می شوند. جالب اینجاست که این بیماری در افرادی که در مواجهه طولانی مدت با نور خورشید نبوده اند هم دیده شده است.
نشانه های بیماری بسیار شبیه به نشانه های بیماری کهیر آفتابی است. دانه های قرمز همراه با خارش، زیر بغل، روی دست ها و پاها از جمله نقاطی هستند که لوسیت بیشتر در آنها بروز می کند. در افراد دچار این نوع از آلرژی آفتابی، دانه ها پس از 30 دقیقه ماندن زیر آفتاب بیرون زده و ایجاد آنها تا چند ساعت و حتی تا چند روز پس از آن نیز ادامه می یابد و تقریبا یک هفته برای محو شدن آنها زمان لازم است.

اگر مبتلا به یکی از این دو آلرژی هستیم چه کنیم؟
جواب این سوال ساده است. همیشه در سایه بمانید و حتی در سایه نیز از یک ضد آفتاب خوب بهره بگیرید چون اشعه های مضر آفتاب حتی از ابرها هم گذشته و به پوست شما آسیب می رسانند. در صورتی که آلرژی های آفتابی در شما بسیار شدید بروز می کند، حتما به پزشک مراجعه کرده و موضوع را در میان بگذارید. برخی از افراد به دلایل موروثی مبتلا به این نوع ناراحتیها هستند اما برخی بیماریها نظیر لوپوس نیز می تواند سبب بروز حساسیت های پوستی در مواجهه با آفتاب شوند.

منبع :

http://www.drnilforoushzadeh.ir

تعداد بازدید: 1402

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.