آسیب‌های ورزشی زانو
آسیب‌های ورزشی زانو

آسیب‌های ورزشی زانو

هنگامی که به آسیب‌های ورزشی پرداخته می‌شود، شانه و زانو نواحی از بدن هستند که بیشترین احتمال آسیب را دارند. زانو یکی از پیچیده‌ترین مفاصل بدن است. از آنجا که در بیشتر ورزش‌ها تنش زیادی بر مفصل زانو وارد می‌شود، زانو یکی از شایع‌ترین قسمت‌هایی است که تحت آسیب‌های ورزشی قرار می‌گیرد.


پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL)

آسیب‌های زانو اغلب شامل پارگی یکی از چهار رباط اصلی است که استخوان‌ها را در محل مفصل زانو به یکدیگر متصل می‌کنند. شایع‌ترین آسیب، پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) می‌باشد.
گاهی پارگی ACL به همراه پارگی یکی دیگر از چهار رباط اصلی زانو نظیر MCL یا رباط طرفی داخلی رخ می‌دهد به خصوص هنگامی که آسیب ناشی از برخورد باشد. صدمه به ACL معمولاً به دلیل تابیده شدن یا حرکت چرخش روی پاشنه رخ می‌دهد.


علائم پارگی ACL شامل موارد زیر است:

  • درد شدید زانو
  • ناپایداری مفصل زانو به صورتی که فرد نمی‌تواند وزن خود را بر روی زانو بیندازد
  • تورم زانو
  • محدود شدن دامنه حرکتی زانو به خصوص ناتوانی در راست کردن پا

 

تصمیم‌گیری برای انجام جراحی

تصمیم‌گیری برای انجام جراحی زانو به میزان آسیب وارد بر ACL و اینکه این آسیب تا چه اندازه کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، وابسته است. اگر زانو پایدار است و فرد شیوه زندگی فعالی ندارد، ممکن است بتوان عمل جراحی ACL را انجام نداد. به هر حال در صورت تصمیم به جراحی باید توجه داشت که تأخیر در انجام جراحی می‌تواند منجر به آسیب بیشتر زانو شود.
جراحی بازسازی زانو

پارگی ACL نمی‌تواند با بخیه زدن محل آسیب دیده ترمیم شود بلکه بازسازی از طریق کاشت بافت جدید بر روی رباط انجام می‌گیرد. با برداشتن بخشی از رباط که پاره شده است، ACL سالم باقی مانده و محل آسیب با تاندونی نظیر همسترینگ یا کشکک جایگزین می‌شود.
تعداد کمی از افراد ممکن است بعد از بازسازی ACL هنوز درد و ناپایداری مفصل زانو را تجربه کنند. این افراد معمولاً حدود 6 ماه بعد از جراحی بهبود می‌یابند. با این وجود دوره بهبودی کامل برای بازگشت فرد به تمرینات ورزشی ممکن است به یک سال هم برسد.


آسیب مینیسک

آسیب مینیسک که غضروفی ضربه‌گیر در زانو می‌باشد نیز شایع است. بروز این آسیب در ورزشکاران ممکن است باعث از کار افتادن کامل آن‌ها گردد. هر زانو دو مینیسک دارد که شامل مینیسک میانی در داخل زانو و مینیسک جانبی در خارج زانو می‌باشد. پارگی مینیسک معمولاً ناشی از وارد آمدن ضربه با نیروی زیاد است که اغلب با پارگی رباط‌های زانو نظیر رباط ACL همراه است.
درمان این نوع از آسیب زانو معمولاً نیاز به جراحی دارد. خوشبختانه با بکارگیری روش با حداقل تهاجم آرتروسکوپی، در بیشتر موارد ورزشکار می‌تواند طی 9-6 ماه به تمرینات خود بازگردد.
جراحی اغلب به صورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی انجام شده و بیمار در همان روز مرخص می‌شود. نتایج این عمل جراحی بسیار موفقیت‌آمیز بوده و بیماران معمولاً به سطح قبلی فعالیت‌های خود باز می‌گردند.

 

منبع:

http://almasizadeh.com

تعداد بازدید: 1076

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.