کودکان و شیرینی جات
کودکان و شیرینی جات

کودکان و شیرینی جات

4 مهر 1390

 

دخترم به شدت به شیرنی جات و شکلات علاقمند است. آیا باید  مصرف هرگونه شیرنی جات را در او ممنوع کنم و یا اینکه می توانم در  برخی مناسبتها   آنها را به کودکم ارائه کنم؟

از زمانیکه کودکان  به سن مدرسه می رسند، ممنوع کردن مصرف  شیرنی جات و شکلات ها در آنها کار بسیار سختی است چرا که اگر شما آنها را در خانه محدود کنید حتما این قبیل تنقلات را از  اشخاص دیگر مثل دوستان و همکلاسی های خود می خواهند و یا از بوفه مدرسه تهیه خواهند کرد. اگر هم بدانند که شما مخالفید ، ممکن است برای جلب توجه شما ، بیشتر  به مصرف مخفیانه خوراکی ها تمایل پیدا  کنند.

شاید عجیب به نظر برسد، اما منع مصرف شیرینی جات در کودکان ، تقریبا به اندازه نامحدود گذاشتن آنها در مصرف شیرنی جات ، ذائقه شیرنی دوست را در کودک تقویت می کند.یعنی محدود کردن کودکان در خوردن یک ماده غذایی  به اندازه نامحدود گذاشتنش مضر است. یک مطالعه که اخیرا در دانشگاه ایالت پنیسیلوانیا انجام شده است نشان می دهد که کودکانی که والدینشان آنها را از مصرف شیرینی جات و نوشیدنی های گازدار بطور کامل منع می کنند ، احتمال اینکه این  بچه ها در خفا، این مواد را مصرف کنند بیشتر است. علت آن نیز واضح است: کودک با خود چنین فکر می کند که اگر چیزی تا این حد خوب است که در همه جا وجود دارد ، از مغازه گرفته تا تبلیغات بی پایان  تلویزیون ، چطور ممکنست  تا این حد  بد باشد که شما نمی خواهید آنها حتی یک عدد از اینگونه مواد غذایی را بخورند !

 در این حالت برای آنها خوردن پنهانی اینگونه خوراکی ها  جذاب و دروغ گفتن به شما ، برای آنها امری  ارزشمند و خاص می گردد. لذا توصیه اساسی آنست که مصرف شیرنی جات را برای کودکان بطور کامل منع ننمایید. اما در طرف مقابل به مادران توصیه می کنیم در مناسبتهای مختلف، شیرینی جات را به عنوان جایزه به کودک خود ارائه ندهند. بسیاری از اوقات دیده شده والدین برای تشویق کودکشان به خوردن وعده غذایی اصلی، به آنها قول می دهند که شکلات و یا بستنی به آنها خواهند داد، که این امر کاملا نادرستی است. لذا برای کنترل مصرف شیرینی جات در کودکان به نکات ذیل توجه نمایید:

  • به فرزندانتان بگویید که شیرینی جات را دوست ندارید چرا که حاوی کالری اضافه هستند، هیچ ماده ارزشمند خاصی نیز ندارند ، ممکن است آنها را چاق کنند ،  ممکن است باعث خرابی دندانهایشان شود و نیز ممکن است حاوی افزودنی هایی باشد که برای سلامت آنها مضر است. باید بدانید کودکانتان بیش از آنچه تصور می کنید، قابلیت درک دارند و فقط نیاز به آگاهی دارند و این که برای آنان مهم است که در انتخاب مواد غذایی به بازی گرفته شوند. پس این وظیفه شماست که آنها را آگاه کنید .
  • سعی کنید به کودکتان القا کنید که در حقیقت یک خوراکی شیرین خوب می تواند یک کاسه زیبا از توت فرنگی های تازه و یا یک برش از نان خوش طعم یا خانگی به همراه کمی عسل طبیعی باشد.
  • اگر فرزندانتان علاقه مند به امتحان کردن یک نوع شیرینی هستند ، به آنها بگویید که می توانند از پول تو جیبی خودشان و با اطلاع شما آن را  بخرند و این موضوع دیگر به خود آنها بستگی دارد ولی از نظر شما این کار نوعی اتلاف پول است.
  • سعی کنید خود شما  یک الگوی خوب برای فرزندانتان باشید و از خریدن شیرینی جات  و نگهداری آن در خانه جدا خودداری کنید. مطالعات نشان داده کودکان بیشتر به سمت مواد غذایی متمایل میشوند که والدینشان تمایل دارند.

کودکانی که مرتبا خوراکی های سالم می خورند ، پس از مصرف شیرنی جات تجاری در می یابند که رغبت چندانی به مصرف اینگونه مواد ندارند و نسبت به آنها بی میل می گردند.  لذا از هم اکنون عادات غذایی صحیح را در فرزندتان شکل دهید.

 

تعداد بازدید: 1432

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.