کنترل وزن در بارداری عامل پیشگیری از چاقی در نسل آینده
کنترل وزن در بارداری عامل پیشگیری از چاقی در نسل آینده

کنترل وزن در بارداری عامل پیشگیری از چاقی در نسل آینده

21 خرداد 1394

افزایش وزن در طول دروان بارداری امری اجتناب ناپذیر است که میزان آن با توجه به وزن قبل از بارداری مادر در هر فرد متفاوت است. افزایش وزن در دوران بارداری باید به دقت کنترل شود، زیرا افزایش وزن بیش از حد در این دوران خطر عواقب بارداری مثل دیابت بارداری، پره اکلامپسی، زایمان زودرس و .. را افزایش میدهد. اخیرا نتایج یک مطالعه نشان داده است که افزایش وزن زیاد در دوران بارداری خطر بروز چاقی کودک در سن 12 سالگی را افزایش میدهد.
مطالعات قبل نیز به چاقی ارثی اشاره کرده بودند، به طوریکه کودکان مادران چاق یا مادرانی که افزایش وزن زیادی در بارداری داشتند در معرض خطر بالاتر ابتلا به چاقی بودند، با این حال این ارتباط  بیشتر به ژن ها، تاثیرات محیطی و اجتماعی و وضعیت جغرافیایی ارتباط داده شده بود تا اثرات مستقیم بیولوژیک بیش خواری مادر.
نتایج این مطالعه جدید که به منظور بررسی ارتباط میزان افزایش وزن مادر در بارداری و احتمال بروز چاقی در کودک در آینده انجام شده است، در PLoS  سال 2013  به چاپ رسیده است.
در این بررسی پژوهشگران از اطلاعات ثبت شده تولد در مادرانی که دارای حداقل 2 فرزند بودند استفاده کرده و به کشف ارتباط این داده ها با اطلاعات ثبت شده مدارس که شامل نمایه توده بدن کودک در میانگین سنی 9/11 سال بود، پرداختند. مقایسه شرایط و اطلاعات بین دو خواهر و برادر انجام می گرفت که این عمل احتمال خطاهای موجود بعلت تاثیر ژن، محیط زندگی و شرایط خانوادگی را به حداقل می رساند.
نتایج بررسی این پژوهشگران نشان داد افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری اثر قابل توجهی بر احتمال بروز چاقی در کودک خواهد داشت. این پژوهشگران اعلام کردند کودکان مادرانی که در بارداری وزن زیادی اضافه کرده بودند(حدود 20 کیلوگرم یا بیشتر) 8% بیشتر احتمال ابتلا به چاقی را داشتند.
این نتایج پیشنهاد می کنند که دوران بارداری دوران بسیار مهمی در پیشگیری از بروز چاقی در نسل آینده است.
نکته عملی: مادران باردار می بایست زیر نظر متخصص تغذیه و با رعایت یک رژیم غذایی اصولی ضمن اطمینان از تامین مواد مغذی مورد نیاز خود و جنینشان از افزایش وزن بیش از حد در این دوران جلوگیری کنند.



Source: Ludwig DS, et al “Pregnancy Weight Gain and Childhood Body Weight: A Within-Family Comparison” PLoS Med, October 2013


 

تعداد بازدید: 881

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.