کمبود ویتامین D با حملات آسم مرتبط است
کمبود ویتامین D با حملات آسم مرتبط است

کمبود ویتامین D با حملات آسم مرتبط است

15 دی 1394

آسم یک بیماری التهابی مزمن بوده که با انسداد قابل برگشت مجاری کوچک تنفسی مشخص می‌ گردد. علائم آن به ‌صورت حمله‌ های تنگی نفس، سرفه و خس‌خس سینه (تریاد کلاسیک) می ‌باشد و ممکن است شدت علائم فرد را از خواب بیدار کند یا منجر به هیپوکسی، سیانوز و حالت خفگی در شخص بیمار شود. آسم یک بیماری چند عاملی است و عللی که برای آسم ذکر می ‌شود عبارتند از: عفونت‌ها (مخصوصاً ‌انواع ویروسی)؛ آلاینده‌ ها، برخی داروها، برخی از مشاغل، ورزش و علل روحی.
ویتامین D اثرات قابل توجهی بر تنظیم سیستم ایمنی داشته و محققان معتقدند که  این ویتامین بر بیماری آسم که یک بیماری وابسته به سیستم ایمنی است، موثر است. با این حال، بیشتر اطلاعات موجود در مورد ارتباط ویتامین D و آسم از مطالعاتی که بر روی کودکان انجام شده به دست آمده و حاوی نتایج متناقضی است. در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده است، ارتباط بین ویتامین D و بروز و تشدید آسم بر روی جمعیت زیادی از بزرگسالان جوان که به بیماری های دیگری مبتلا نیستند، بررسی شده است.
در این مطالعه کوهورت محققان اطلاعات پزشکی 4 میلیون فرد 50-22 ساله را مورد بررسی قرار دادند. سطوح 25- هیدروکسی ویتامین D در 307900 نفر اندازه گیری شد. در میان این افراد، 21237 نفر به آسم مبتلا بودند. تشدید آسم بدین صورت تعریف شد: دریافت کورتیکواستروئید خوراکی، دریافت بیشتر از 5 نسخه برای داروهای کوتاه اثر آگونیست بتا و بیشتر از 4 مراجعه به پزشک به علت بیماری آسم.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در میان افراد مبتلا به آسم، احتمال بروز حمله آسم در افرادی که سطوح ویتامین D آن ها پایین بود نسبت به افراد دارای سطوح ویتامین D نرمال، 25% بیشتر بود. این نتایج حتی بعد از در نظر گرفتن سایر عوامل خطر برای بروز آسم مانند چاقی، استعمال دخانیات و وجود بیماری های مزمن، پابرجا باقی ماند.
نکته عملی: با توجه به نتایج این مطالعه پیشنهاد می شود که سطوح ویتامین D در افراد مبتلا به آسم اندازه گیری شده و در بیماران مبتلا به کمبود ویتامین D، مکمل یاری با این ویتامین انجام شود.


منبع: Allergy, 2014; 69(12): 1673–1680
 

تعداد بازدید: 1122
کلمات کلیدی: ویتامین D آسم 

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.