کرم ضد آفتاب سبب کمبود ویتامین D می شود.
کرم ضد آفتاب سبب کمبود ویتامین D می شود.

کرم ضد آفتاب سبب کمبود ویتامین D می شود.

18 خرداد 1396

ویتامین D برای سلامت استخوان ها ضروری است زیرا به جذب کلسیم در روده کمک می کند. این ویتامین همچنین به عملکرد عضلات و اعصاب و به سیستم ایمنی جهت مقابله با عفونت ها کمک می کند.
کمبود ویتامین D که به صورت 25(OH)D کمتر از 20 نانوگرم در میلی لیتر تعریف می شود می تواند به از دست دادن تراکم استخوان و درنتیجه افزایش خطر شکستگی استخوان و پوکی استخوان منجر شود. توصیه می شود بزرگسالان روزانه بین 600 تا 800 واحد بین المللی (IU) ویتامین D دریافت کنند.
درحالیکه برخی مواد غذایی مانند ماهی های چرب، جگر گاو و غلات صبحانه غنی شده حاوی ویتامین D هستند، اما مقدار این ویتامین به طور کلی در مواد غذایی کم است. نور خورشید یکی از بهترین منابع ویتامین D محسوب می شود. نور خورشید به پوست نفوذ کرده و پیش ساز ویتامین D به نام 7- دهیدروکلسترول را به فرم فعال ویتامین تبدیل می کند. با این حال، خطرات مرتبط با نور خورشید مانند آفتاب سوختگی و سرطان پوست را نمی توان نادیده گرفت. استفاده از کرم های ضد آفتاب یک راهکار مناسب جهت مقابله با این خطرات است.
ضد آفتاب ها با SPF 15 یا بالاتر تولید ویتامین D را تا 99 درصد کاهش می دهند. استفاده از کرم ضد آفتاب و بیماری های مرتبط با سوء جذب ویتامین D مانند بیماری کرون، دیابت و بیماری مزمن کلیوی در حدود 1 میلیون مورد کمبود ویتامین D در سراسر جهان نقش دارند. این نتایج اخیراً با استفاده از مرور مطالعات بالینی انجام شده به دست آمده است.
نکته عملی: به منظور افزایش و حفظ سطوح ویتامین D خون توصیه می شود افراد در وسط روز، دو بار در هفته و هر بار به مدت 5 تا 30 دقیقه بدون استفاده از کرم ضد آفتاب در مقابل نور خورشید قرار گیرند. همچنین می توان از مکمل های ویتامینD  جهت افزایش سطوح ویتامین D خون استفاده کرد.
منبع:


Kim M. Pfotenhauer, Jay H. Shubrook. "Vitamin D Deficiency, Its Role in Health and Disease, and Current Supplementation Recommendations". The Journal of the American Osteopathic Association, 2017.
 

تعداد بازدید: 944

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.