ویتامین D از عفونت دستگاه تنفس پیشگیری می کند.
ویتامین D از عفونت دستگاه تنفس پیشگیری می کند.

ویتامین D از عفونت دستگاه تنفس پیشگیری می کند.

20 فروردین 1396

عفونت های حاد دستگاه تنفس 10 درصد موارد مراجعه به اورژانس را در ایالات متحده شامل می شود. بیماری هایی از سرماخوردگی گرفته تا ذات الریه و برونشیت در سال 2013 سبب 65/2 میلیون مرگ در جهان شده اند. ازدحام بیش از حد جمعیت، محیط زندگی مرطوب، آلودگی هوا و سیگار کشیدن والدین ازعوامل خطر عفونت دستگاه تنفس محسوب می شوند. 
برخی مطالعات مشاهده ای از کمبود ویتامین D به عنوان یک عامل خطر یاد می کنند. برخی محققین معتقدند ویتامین D قادر به تحریک پاسخ ایمنی نسبت به ویروس و باکتری است. با این حال، ارتباط بین عفونت دستگاه تنفس با مکمل ویتامین D بحث برانگیز است. از 5 مطالعه متا آنالیز انجام شده 2 مطالعه اثرات مثبت معنی دار نشان داده و در 3 مطالعه اثرات معنی دار مشاهده نشده است. به همین دلیل به تازگی محققان بزرگترین مطالعه متا آنالیز را در این رابطه طراحی نمودند. در این پژوهش اطلاعات مربوط به 25 کارآزمایی تصادفی با 11321 شرکت کننده بررسی شد.
نتایج نشان داد دریافت مکمل ویتامین D تعداد افرادی که حداقل یک بار عفونت دستگاه تنفس را تجربه می کنند را 21 درصد کاهش می دهد. اگر این نتایج تائید شود مکمل ویتامین D می تواند از بروز میلیون ها مورد عفونت دستگاه تنقس در سال پیشگیری کند. اثرات مثبت بیشتر در کسانی مشاهده شد که مکمل ویتامین D را به طور روزانه یا هفتگی دریافت می کردند. همچنین این اثرات در افرادی که به کمبود شدید ویتامین D مبتلا بودند، بیشتر بود. به گفته این تیم تحقیقاتی مصرف مکمل ویتامین D ایمن بوده و عوارض جانبی آن نادر است.
نکته عملی: دریافت مکمل ویتامین D از بروز عفونت دستگاه گوارش پیشگیری می کند.
منبع:


Adrian R Martineau et al. "Vitamin D supplementation to prevent acute respiratory tract infections: systematic review and meta-analysis of individual participant 
 

تعداد بازدید: 829

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.