رژیم غذایی سالم و کاهش کلسترول
رژیم غذایی سالم و کاهش کلسترول

رژیم غذایی سالم و کاهش کلسترول

29 مرداد 1392

نتایج یک  مطالعه جدید در انجمن قلب آمریکا نشان داده است که رعایت یک رژیم غذایی سالم در مردانی که در معرض خطر بالای بیماری های قلبی هستند، صرفنظر از اینکه کاهش وزن داشته باشند یا خیر، سطح کلسترول بد  (LDL)در این افراد را کاهش میدهد.
این مطالعه برروی 19 مرد 24 تا 62 ساله که مبتلا  به سندرم متابولیک انجام شد، سندرم متابولیک به معنای دارا بودن سه یا چند عامل خطر برای بیماری قلبی و یا سکته می باشد. عوامل خطر مورد بررسی در این مطالعه شامل افزایش دور کمر، فشار خون بالا، سطح بالای تری گلیسیرید و قند خون ناشتا و سطوح پایین کلسترول خوب (HDL) بودند.
برای مدت 5 هفته شرکت کننده ها از رژیم غذایی استاندارد آمریکای شمالی که شامل چربی و کربوهیدرات بالا، شکر تصفیه شده و گوشت قرمز است، پیروی کردند. برای 5 هفته دوم، یک رژیم غذایی به سبک رژیم مدیترانه ای که حاوی میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و میزان کم گوشت قرمزبود، به آنها ارائه شد. سپس این افراد به مدت 20 هفته تحت رژیم کاهش وزن قرار گرفتند.
نتایج نشان داد صرفنظر از کاهش وزن داشتن یا نداشتن افراد، پیروی از رژیم غذایی به سبک رژیم مدیترانه ای باعث کاهش سطح کلسترول  بد و هم چنین آپولیپوپروتئین B  تا 9% می گردد. آپولیپوپروتئین دارای نقش مهمی در حمل لیپید و متابولیسم است.
سرپرست پژوهشگران این مطالعه Caroline Richard خاطرنشان کرده است،  رژیم غذایی سالم به سبک مدیترانه ای می تواند برای مدیریت موثر سندرم متابولیک و خطرات مرتبط با آن توصیه شود.

منبع:

the American Heart Association's Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology 2013 Scientific Sessions

تعداد بازدید: 592

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.