ترکیب شیمیایی موجود در سرخ کردنی ها و ابتلا به آلزایمر
ترکیب شیمیایی موجود در سرخ کردنی ها و ابتلا به آلزایمر

ترکیب شیمیایی موجود در سرخ کردنی ها و ابتلا به آلزایمر

3 اردیبهشت 1393

 

پژوهشگران معتقدند ترکیبات شیمیایی موجود در برخی رژیم های غذایی با پیشرفت بیماری آلزایمر مرتبط است.
دانشمندان یافتند زمانیکه فرآورده های نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) را به رژیم غذایی موش ها اضافه می کنند، بتا آمیلوئید بیشتری در مغز این جانوران تشکیل می شود. بتا آمیلوئید پروتئینی است که باعث تشکیل پلاک در مغز شده و با بیماری آلزایمر مرتبط است. زمانیکه موش ها از این ترکیبات در رژیم غذایی شان استفاده می کردند نسبت به موش های دیگر همزمان با افزایش سن مشکلات بیشتری در تحرک و حافظه داشتند.
AGEs ترکیبات شیمیایی هستند که به طور طبیعی به میزان خیلی کم در بدن انسان یافت می شوند،  اما این ترکیبات از طریق غذا بویژه محصولات حیوانی که در دمای خیلی بالا آماده شده اند، نیز وارد بدن می شوند. این غذاها شامل گوشت قرمز سرخ شده، گریل شده  و یا کباب شده و محصولات لبنی پاستوریزه یا استریلیزه  می باشند.
در واقع ما در طول زندگی میزان بالایی از این مواد سمی را می خوریم. تجمع این ترکیبات سمی در بدن باعث بروز التهاب مزمن خواهد شد. التهاب در بسیاری مراحل  بیماری  های مختلف از جمله آلزایمر نقش دارد.
در این مطالعه تیم پژوهشی  Vlassara 93 فرد بزرگسال 60 ساله و بزرگتر را مورد بررسی قرار دادند، از این افراد نمونه خون و تست استاندارد ارزیابی زوال عقل گرفته شد. پژوهشگران یافتند افراد دارای سطوح بالاتر خونی AGEs بیشتر درمعرض خطر زوال عقلی و فعالیت های ذهنی قرار دارند.
 
منبع:
 
Source: Helen Vlassara, et al “Advanced glycation endproduct (AGE) receptor 1 is a negative regulator of the inflammatory response to AGE in mesangial cells” Feb. 24, 2014, Proceedings of the National Academy of Sciences.
 
تعداد بازدید: 719
کلمات کلیدی: آلزایمر ترکیبات سمی AGEs 

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.