تاثیر وزن بدن بر بروز بی اختیاری ادرار
تاثیر وزن بدن بر بروز بی اختیاری ادرار

تاثیر وزن بدن بر بروز بی اختیاری ادرار

22 فروردین 1396

بی اختیاری ادراری استرسی (SUI) شایع ترین نوع بی اختیاری ادراری بوده و در زمان انجام فعالیت‌هایی که منجر به افزایش‌ فشار داخل‌ شکم‌ می‌شود مانند سرفه، عطسه و ... رخ می‌دهد. بی اختیاری ادراری فوریتی (UUI) به ناتوانی‌ در کنترل‌ ادرار در هنگامی‌ که‌ احساس‌ ادرار رخ‌ دهد، اطلاق می گردد.

در مطالعه ای که بر روی زنان سالخورده انجام شد مشاهده شد شیوع SUI و UUI در زنانی که نمایه توده بدنی (BMI) یا توده چربی بالاتری داشتند، حداقل 2 برابر بیشتر بود. همچنین در زنانی که حداقل 5 درصد از BMI یا توده چربی آن ها کاسته شده بود احتمال بروز SUI جدید و یا تداوم آن نسبت به زنانی که کاهش وزن کمتری داشتند، کمتر بود.

در این مطالعه که بر روی 1475 زن در محدوده سنی 70 تا 79 سال انجام شد یافته ها نشان می دهد که BMI و توده چربی بالا یک عامل خطر مهم برای ابتلا به SUI و UUI در زنان سالخورده است و خطر SUI با کاهش وزن تا حدی کمتر می شود. تغییر در ترکیب بدن با تغییر در تعداد دفعات SUI در طول زمان مرتبط است اما با UUI در ارتباط نیست.

منبع:

 

Urinary Incontinence in Older Women: The Role of Body Composition and Muscle Strength: From the Health, Aging, and Body Composition Study. Journal of the American Geriatrics, 2016.

تعداد بازدید: 597

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.