تاثیر نوع میان وعده غذایی بر اشتها و احساس سیری
تاثیر نوع میان وعده غذایی بر اشتها و احساس سیری

تاثیر نوع میان وعده غذایی بر اشتها و احساس سیری

17 آذر 1394

امروزه به خوبی مشخص شده است که مواد غذایی که به طور معمول به عنوان میان وعده مصرف می شوند با چاقی مرتبط هستند. در میان مردم آمریکا، حدود یک سوم مصرف روزانه مواد غذایی از میان وعده ها تامین می شود که معمولا حاوی مواد مغذی اندک و کالری بالا هستند(مانند دسرها، تنقلات حاوی چربی و نمک زیاد و آبنبات). این میان وعده ها دارای مقادیر زیاد اسیدهای چرب اشباع و قندهای ساده هستند. با این حال، اطلاعات کمی در مورد اثرات مفید جایگزینی میان وعده های دارای کالری و چربی زیاد با مواد غذایی سالم تر بر روی تنظیم دریافت غذا وجود دارد.
در مطالعه ای که نتایج آن به تازگی در Nutrition Journal منتشر شده است محققان اثر میان وعده های مختلف را بر روی اشتها و احساس سیری شرکت کنندگان مورد مطالعه قرار دادند. در این مطالعه متقاطع تصادفی 20 زن سالم با میانگین سنی 2±27 سال و نمایه توده بدنی(BMI) 7/0±4/23 مورد مطالعه قرار گرفتند. شرکت کنندگان 3 روز متوالی یکی از 3 ماده غذایی مورد نظر را که حاوی kcal160 بود به عنوان میان وعده بعد از ظهر دریافت نمودند: ماست حاوی پروتئین بالا(g14 پروتئین، g25 کربوهیدرات و فاقد چربی)، کراکرهای حاوی چربی بالا(g19 گرم کربوهیدرات، g9 چربی و فاقد پروتئین) و شکلات حاوی چربی بالا(g2 پروتئین، g19 کربوهیدرات و g9 چربی). در روز چهارم، شرکت کننده یک صبحانه و ناهار استاندارد دریافت کردند. میان وعده های مربوطه 3 ساعات پس از ناهار مصرف شد. احساس گرسنگی و پری در طول بعد از ظهر تا زمان شام بررسی شد. . مصرف ماست به عنوان میان وعده در مقایسه با شکلات منجر به کاهش بیشتر احساس گرسنگی در بعد از ظهر شد. همچنین ماست منجر به تاخیر در غذا خوردن به میزان 30 و 20 دقیقه به ترتیب در مقایسه با شکلات و کراکر شد. ماست در مقایسه با کراکر و شکلات دریافت انرژی در وعده شام را به میزان kcal100 کاهش داد.
نکته عملی: نتایج این مطالعه نشان می دهد که مصرف میان وعده های غنی از پروتئین مانند ماست در مقایسه با مواد غذایی پرچرب سبب کنترل بهتر اشتها، ایجاد احساس سیری و کاهش دریافت غذا در وعده غذایی بعدی می شود.

منبع:


Ortinau L.C, et al. "Effects of high-protein vs. high- fat snacks on appetite control, satiety, and eating initiation in healthy women". Nutrition Journal, 2014.
 

تعداد بازدید: 908
کلمات کلیدی: پروتئین میان وعده سیری اشتها 

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.