تاثیر رژیم غذایی بر سلامت زنان دارای سابقه دیابت بارداری
تاثیر رژیم غذایی بر سلامت زنان دارای سابقه دیابت بارداری

تاثیر رژیم غذایی بر سلامت زنان دارای سابقه دیابت بارداری

22 تیر 1395

تحقیقات قبلی نشان داده اند که دیابت در دوران بارداری خطر بروز پرفشاری خون را حتی تا 16 سال بعد از زایمان افزایش می دهد. دیابت بارداری یک مشکل شایع در میان زنان باردار بوده و 5 درصد بارداری ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در طول بارداری، جفت هورمون هایی تولید می کند که مانع عملکرد طبیعی انسولین و درنتیجه افزایش قندخون می شوند. بعد از تولد و خروج  جفت، دیابت بارداری معمولاً از بین می رود. با این حال، دیابت بارداری می تواند اثرات بلند مدتی داشته باشد. دیابت بارداری خطر بروز دیابت نوع 2 و پرفشاری خون (هیپرتانسیون) را در سال های بعدی زندگی افزایش می دهد.
به تازگی در مطالعه ای 3888 زن که سابقه دیابت بارداری داشتند، برای 22 سال (از سال 1989 تا 2011) مورد پیگیری قرار گرفتند و پرسشنامه ای را در مورد عادات غذایی خود هر 4 سال یکبار تکمیل کردند.
در طول دوره مطالعه، 1069 نفر به پرفشاری خون مبتلا شدند.
محققان 3 نوع رژیم غذایی سالم مشخص کردند: رژیم غذایی مدیترانه ای، شاخص جایگزین غذا خوردن سالم و رژیم DASH (رویکرد رژیمی جهت توقف پرفشاری خون). هر کدام از این رژیم های غذایی سالم شامل مصرف مقادیر فراوان میوه ها و سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و ماهی و مقدار کم گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده و نمک است.
محققان دریافتند که احتمال بروز پرفشاری خون در زنانی که از یک رژیم غذایی سالم پیروی می کردند نسبت به سایرین 20 درصد کمتر بود. ارتباط بین پرفشاری خون با رژیم غذایی ناسالم تا حدی می تواند به علت افزایش وزن باشد. با این حال، محققان دریافتند که فقط 30-20 این ارتباط می تواند به این علت باشد. درحقیقت در این مطالعه پیروی از یک رژیم غذایی سالم سبب کاهش خطر پرفشاری خون علیرغم عدم تغییر وزن شد. نتایج نشان داد افرادی که از رژیم های غذایی سالم پیروی می کنند کمتر احتمال دارد که سیگار بکشند و از اسیدهای چرب ترانس استفاده کنند و بیشتر احتمال دارد که مقادیر فراوان فیبر مصرف کنند و به طور منظم ورزش کنند.
نکته عملی: برنامه های درمانی برای دیابت بارداری به طور کلی شامل پیروی از یک رژیم غذایی سالم همراه با ورزش منظم و کنترل میزان قندخون است. پس از زایمان نیز زنان با سابقه دیابت باداری باید تشویق شوند تا به منظور پیشگیری از ابتلا به پرفشاری خون در آینده از رژیم غذایی سالم پیروی کنند.
منبع:


Cuilin Zhang, et al. "Healthful dietary patterns and the risk of hypertension among women with a history of gestational diabetes: a prospective cohort study". Hypertension, 2016
 

تعداد بازدید: 1002

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.