ارتباط میزان ویتامین D در زمان تولد با خطر MS
ارتباط میزان ویتامین D در زمان تولد با خطر MS

ارتباط میزان ویتامین D در زمان تولد با خطر MS

22 دی 1395

مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری ام اس (MS) یک بیماری سیستم اعصاب مرکزی است که سبب توقف جریان اطلاعات در مغز و نیز بین مغز و بدن می شود. این بیماری 3/2 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا ساخته است. علت دقیق بیماری مشخص نیست اما به نظر می رسد در افراد مستعد از نظر ژنتیکی که در معرض مجموعه ای از عوامل محیطی قرار می گیرند، رخ می دهد. تحقیقات قلبی نشان داده اند که افزایش سطوح ویتامین D منجر به کاهش خطر MS می شود. اخیراً محققان ارتباط بین وضعیت 25-هیدروکسی ویتامین D (25OHD) در نوزادان را با خطر MS بررسی کرده اند. بدین منظوراطلاعات 521 نفر که بعد از آوریل 1981 متولد شده و تا سال 2012 به MS مبتلا شده بود را بررسی کردند. سپس نمونه خون این افراد با 972 نفر که در همان تاریخ متولد شده اما به MS مبتلا نشده بودند، مقایسه شد. در این مطالعه میزان 25OHD بین 30  و کمتر از 50 نانومول در لیتر به عنوان ناکافی و سطوح  ≥nmol/L 50 به عنوان سطوح مناسب ویتامین در نظر گرفته شد. سپس شرکت کنندگان بر اساس میزان ویتامینD به 5 گروه تقسیم شدند. به طوریکه در گروه 1 سطوح ویتامین D <nmol/L 21 (136 بیمار و 193 فرد سالم) و در گروه 5 این میزان  ≥ nmol/L49 (89 بیمار و 198 فرد سالم) بود.
نتایج نشان داد در افراد گروه 5 نسبت به گروه 1 احتمال ابتلا به MS به میزان 47 درصد کمتر است و به ازای هر nmol/L25 افزایش سطوح 25OHD در نوزادان خطر MS تا 30 درصد کاهش می یابد. این تنایج نشان دهنده نقش حفاظتی ویتامین D در برابر ابتلا به MS بوده و نشان می دهد که ویتامین D ناکافی در دوران جنینی می تواند بر خطر MS اثر داشته باشد.    
نتیجه عملی: لازم است میزان ویتامین D در زنان باردار اندازه گیری شده و در صورت لزوم برای این افراد مکمل ویتامین D تجویز شود.    
منبع:


Nete Munk Nielsen et al. "Neonatal vitamin D status and risk of multiple sclerosis". Neurology, 2016.
  

 

تعداد بازدید: 753

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.