انواع جراحی های چاقی
انواع جراحی های چاقی

انواع جراحی های چاقی

 درمان­های جراحی برای چاقی


جراحی­های چاقی به طور کلی دو دسته هستند:

  •  جراحی­های با هدف کم کردن حجم معده
  • جراحی­های با هدف کم کردن جذب

 

بر این اساس سه نوع جراحی شایع برای چاقی عبارت است از:
1. باندینگ معده (حلقه): در این روش یک نوار تو خالی که از مواد خاصی پر شده که برای بدن مضر نمی­باشد در قسمت بالایی معده گذاشته می­شود که یک کیسه­ی کوچک با سایز 30-15 سی سی از معده می­سازد. این نوار به یک محفظه­ای که زیر چوست قرار می­گیرد وصل شده و با تزریق سرم داخل این محفظه باند پر می­شود. با کم و زیاد کردن میزان این مایع می­توان حجم معده را کوچک و بزرگ کرد تا بتوان میزان غذای مصرفی و وزن بیمار را کنترل کرد.
فواید این عمل، نداشتن سطح برش و دوخت و دوز روی معده و روده، قابل برگشت بودن، قابلیت تنظیم وزن بیمار و تغذیه (خصوصاً برای دوران بارداری) و ریسک کمتر عوارض جراحی و ریسک کمتر بروز سنگ صفراوی است . همچنین ریسک سوء تغذیه کمتر و نیاز کمتر به مکمل­های غذایی وطول عمل کوتاهتر و بازگشت سریع­تر به کار می­باشد. البته از جنبه­های منفی آن می­توان کاهش وزن کمتر، شل شدن باند و افزایش مجدد وزن، سر خوردن باند و دور شدن از محل اصلی خود یا وارد شدن آن به داخل معده و ایجاد التهاب و تنگی و عفونت اشاره نمود.


2. بای پس معده: این روش هم حجم معده و میزان غذای خورده شده را کم می­کند و هم جذب مواد غذایی خورده شده را کم می­کند. به همین علت بیشترین میزان کاهش وزن را به همراه دارد. این عمل بصورت لاپاروسکوپیک قابل انجام است . در این عمل جراح یک کیسه­ی کوچک از قسمت بالای معده درست کرده و سپس قسمتی از روده را به آن وصل می­کند. در این روش بین یک تا یک و نیم متر بوده از مسیر جذب خارج می­شود.
کاهش وزن سریع و واضح که تا 2 سال بعد از عمل ادامه دارد و بهبود کیفیت زندگی بسیاری از بیماران 10 سال بعد از عمل هنوز 70% کاهش وزن خود را حفظ کرده­اند.


مشکلات:

جراحی بزرگ با ریسک بالایی از سوء تغذیه و کم خونی و نیاز به مصرف مادام­العمر مکمل­های غذایی، خطر ایجاد سنگ­های صفراوی – نیاز به داشتن رژیم غذایی خاص برای همه­ی عمر- داشتن سندرم دامپینگ با خوردن غذاهای نشاسته­ای.


3. عمل جراحی اسلیو: در این جراحی حجم معده، و مقدار غذای خورده شده کاهش می­یابد. این جراحی معمولاً به عنوان اولین قدم در چاقی­های بسیار شدید که 55< BMI دارند پیشنهاد می­شود. این جراحی در طول یکسال مقداری از وزن را کم کرده و باعث می­شود که عمل بعدی خطر کمتری داشته باشد. بعضی از بیماران خصوصاً اگر فعالیت خوبی داشته باشند ممکن است نیازی به عمل جراحی بعدی نداشته باشند.
در این عمل قسمت چپ معده برداشته شده و از معده یک لوله به شکل موز باقی می­ماند. این عمل با روش لاپاروسکوپی قابل انجام است.
کم شدن حجم معده و احساس سیری زودرس.


فواید:

  •  طبیعی بودن کار معده و مسیر مواد غذایی
  • برداشته شدن قسمتی از معده که حس گرسنگی و اشتها را ایجاد می­کند
  • دست نخوردن روده و دریچه­ی خروجی معده.

این جراحی نسبت به بای پس ساده­تر بوده و زمان کوتاهتری نیاز دارد و بیمار سریعتر از بیمارستان مرخص می­شود.
 
مشکلات:
احتمال ناکافی بودن میزان کاهش وزن و یا برگش چاقی- غیر قابل برگشت بودن- احتمال گشاد شدن معده و وزن گرفتن مجدد- نتایج دراز مدت آن بررسی نشده است.

منبع:

http://www.dr-zandi.com/fa

تعداد بازدید: 1136

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.