اشک ریزش و درمان آن
اشک ریزش و درمان آن

اشک ریزش و درمان آن

بطورکلی دو نوع اشک ریزش بعلت تنگی و یا انسداد مجرای اشکی وجود دارد.
آنکه معمولاً شایع تر است در کودکان دیده می شود که به آن نوع مادرزادی می گویند.
آنکه اکثراً در بزرگسالان دیده می شود بعلت انسداد مجرای اشکی –بینی است که ابتدا منجر به اشک ریزش و سپس ترشحات چرکی میشود نوع ضربه ای هم دیده می شود که بعلت صدمه به استخوان بینی میباشد.
نوع مادرزادی که پس از تولد معمولاًدیده می شود یک طرفه و در مواردی هم دو طرفه است. این کودکان تا یک سالگی اکثراً خود بخود با بزرگتر شدن بچه ها برطرف می شود و اگر تا ۱۳ ماهگی برطرف نشد بایستی تا زیر دو سالگی حتماً با دخالت چشم پزشک مجرا باز شود. چنانچه پس از دو سالگی مراجعه کنند بعلت سفت شدن مجرا در مسیر بینی بایستی هم سنداژ شده و به احتمال زیاد تیوب پلاستیکی در داخل بینی از طریق مجرای پلک انجام شود و اگر تا پنج سالگی بهبود نیابد بایستی با عمل جراحی بهبود یابد که این عمل تا ۹۹% جواب میدهد.
در بزرگسالان که معمولاً با ترشح چرکی همراه است، کلاً سنداژ مجرای اشکی جواب نمیدهد و جراحی ضرورت دارد که نتیجه آن هم بسیار خوب است.
در عکسهای ضمیمه کودک با ترشح چرکی دیده میشود که پس از سوند زدن مجرای اشکی بهبودی کامل یافته است. و در بزرگسالان بعلت ضربه وارده به بینی (تصادف با اتومبیل) کیسه اشکی دچار آبسه شده که پس از درمان جراحی بهبود یافته است.

منبع:

http://drrazzaghi.ir

تعداد بازدید: 1103

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.