کودکان و مکملهای غذایی
کودکان و مکملهای غذایی

کودکان و مکملهای غذایی

4 مهر 1390

سوال: پسری 8 ساله و دختری سه ساله دارم . نمی دانم آیا کودکانم به مکملهای غذایی نیاز دارند و یا خیر؟

امروزه مکمل های غذایی فراوانی با نام های مختلف به صورت قرص، کپسول و یا شربت در داروخانه ها موجود هستند. دادن این قبیل مکمل ها به کودکانتان زمانی که شما واقعاً نمی دانید چگونه عمل کنید، مشکلات بسیاری را در پی خواهد داشت و ممکن است مضراتش از منافعش بیشتر باشد. چنانچه کودکتان بیش از مقدار توصیه شده مکمل دریافت نماید، در معرض خطر مسمومیت با آن مکمل می باشد. برای مثال:

  • میزان تنها 100 میلی گرم ویتامین A می تواند برای کودکان مضر باشد.
  • دریافت بالای ویتامین D می تواند منجر به نارسایی رشد در کودکان گردد.
  • میزان بالای ویتامین ذ6 نیز می تواند مشکلات عصبی ایجاد کند.
  • دوز بالای ویتامین C سبب اسهال می گردد.
  • روی اضافی نیز سبب سوء جذب دیگر مینرال ها می گردد و...

 

چنانچه، مکمل برای کودک خود استفاده می کنید، باید مطمئن باشید که به میزان توصیه شده مصرف می کنید.

  • برخی مکمل ها تداخل دارویی دارند. برای مثال مکمل کلسیم با آنتی بیوتیک ها و مکمل روغن ماهی با وارفارین، تداخل دارند.
  • به هیچ عنوان نباید مکملهای گیاهی (بدون توصیه پزشک) به کودکتان بدهید.

 

رایج ترین مکمل هایی که به کودکان داده می شود، شامل:

  • ویتامین Dبرای کودکان کوچک: توصیه شده است که کودکان تا 2 سالگی باید مکمل های ویتامین D را دریافت نمایند، مگر اینکه مطمئن باشید کودک میزان کافی ویتامین D را از طریق رژیم غذایی و آفتاب دریافت می نماید.
  • مکمل آهن برای دختران دردوران بلوغ و بعد از آن: بخش قابل توجهی از دختران، زمانی که دوره قاعدگی شان شروع می شود، دچار کمبود آهن می گردند، و چنانچه علایم کم خونی را داشته باشند، پزشک آزمایش هایی را انجام خواهد داد و ممکن است قرص آهن تجویز نماید. بدون انجام آزمایش های لازم، قرص آهن برای دخترتان نخرید.
  • مولتی ویتامین ها/ مینرال ها: برای کودکانی که مشکلات و اختلالاتی در خوردن دارند، تجویز می گردد. به هر حال این کودکان باید، تحت مراقبت پزشک قرار بگیرند.
  • مکمل هایی برای گیاهخواران و کودکانی با رژیم های خاص: این گروه ممکن است در معرض خطر کمبود مواد مغذی مانند آهن، کلسیم و ویتامین B12  باشند. بعلاوه کودکانی که ADHD، اوتیسم، اگزما و یا تنگی نفس دارند، مشکلاتی دارند که استفاده از مکمل های روغن ماهی امگا 3 برای شان مفید می باشد. با توجه به جدید بودن این تحقیقات، حتی اگر کودکتان یک یا تعداد بیشتری از این مشکلات را داشته باشد، ممکن است پزشک دریافت مکمل را توصیه نکند. دریافت 100 میلی گرم مکمل امگا 3 برای کودکتان، بویژه اگر ماهی یا روغن ماهی نمی خورد، مفید خواهد بود.

 

به عنوان قانونی عمومی، مکمل های غذایی به شکل قرص، شربت و... برای کودکان سالمی که رژیم متعادل و نرمالی دارند، ضروری نمی باشد. چنانچه به هر دلیلی مکمل را برای کودکتان ضروری تصور می کنید، حتماً لازم است با پزشک و یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

 

دکتر سیده آمنه مجد

تعداد بازدید: 1267

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.