با خوردن بیسکویت و بستنی گرسنه تر می شوید
با خوردن بیسکویت و بستنی گرسنه تر می شوید

با خوردن بیسکویت و بستنی گرسنه تر می شوید

2 دی 1392

دانشمندان هشدار داده اند قند ( فروکتوز) مورد استفاده در بیسکویت، بستنی و سایر غذاهای فرآوری شده، با افزایش اشتهای مردم سبب گسترش چاقی می شود. فروکتوز در میوه تازه، آب میوه ها و مربا یافت می شود. با این حال، از آن در تولید مواد غذایی مانند شربت ذرت نیزاستفاده می شود.
یک مطالعه جدید با استفاده از اسکن های مغزی نشان داد که فروکتوز موجود در نوشابه و تنقلات  مضر تر از انواع دیگر شکر است. در حال حاضر اسکن های مغزی نشان داده اند که فروکتوز احساس سیری وعدم نیاز به غذا را مختل می نماید که این امر ممکن است به دلیل اثر بر جریان خون اطراف مغز که تنظیم کننده اشتها است اتفاق بیافتد.
در این مطالعه بعد از  نوشیدن شربت فروکتوز و گلوکز از20 فرد بالغ تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) صورت گرفت و از این طریق تغییرات جریان خون در هیپوتالاموس که اشتهای انسان را تنظیم می کند پس از هر بار نوشیدن شربت اندازه گیری شد. در این بررسی اسکن های مغزی نشان داد که مصرف گلوکز سبب کاهش جریان خون در هیپوتالاموس شده است در صورتی که گروهی که فروکتوز دریافت کرده بودند این تغییرات را نشان ندادند. محققان دریافتند در گروهی که گلوکز دریافت کردند یک قطره خون به میزان قابل ملاحظه ای بیشتر در اطراف هیپوتالاموس وجود دارد.
نگرانی در مورد مصرف شربت ذرت در تولید مواد غذایی که نقش مهمی در بحران چاقی بازی می کند در حال رشد است. محققان به این نتیجه رسیدند: افزایش در مصرف فروکتوز سبب افزایش شیوع چاقی و اثرات نامطلوب چاقی می شود، همچنین رژیم غذایی سرشار از فروکتوز عامل مقاومت به انسولین نیز می باشد.
نکته عملی: مصرف برخی نوشیدنی ها و خوراکی های رایج می تواند منجر به دریافت مقادیر بیش از حد فروکتوز شود. این در حالی است که فروکتوز با مختل نمودن حس سیری در مغز زمینه گرسنگی بیشتر و چاقی را فراهم می نماید. بنابراین اجتناب و دقت در جهت محدود نمودن فروکتوز مصرفی بسیار حائز اهمیت می باشد.

منبع:

Journal of the American Medical Association. January 2, 2013

 

تعداد بازدید: 1055

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.