ارتباط مصرف کورن فلکس با وزن کودکان
ارتباط مصرف کورن فلکس با وزن کودکان

ارتباط مصرف کورن فلکس با وزن کودکان

21 بهمن 1392

امروزه افزایش آمار چاقی در کودکان یکی از مشکلات بهداشتی دنیا شناخته شده است. از سال 1986 تا کنون ، آمار کودکان چاق دو برابر افزایش را نشان می دهد . حقیقت این است که خطرات زیادی سلامتی کودکان چاق را تهدید می کند. بیشتر کودکانی که درسنین کم خصوصاً زیر 7 سال مبتلا به چاقی می شوند ، در نوجوانی و بزرگسالی افرادی چاق خواهند بود.
پیش از این مطالعات زیادی در ارتباط با اهمیت مصرف صبحانه در کودکان انجام شده است که نشان داده است خوردن صبحانه با نمایه توده بدن(BMI) پائین تر مرتبط است. اما مطالعه ای در مورد تاثیر نوع غذای مصرف شده در وعده صبحانه بر وزن کودکان انجام نشده است. از این رو طی مطالعه ای جدید محققان نقش خوردن صبحانه به خصوص خوردن کورن فلکس(غلات صبحانه) را، در وزن و وضعیت تغذیه در کودکان بررسی کرده اند که نتایج حاصل از آن در سال 2013 در Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics به چاپ رسیده است.
محققان طی این مطالعه 625 کودک محصل را مورد بررسی قرار دادند، به طوریکه آنها را طی 3 سال یعنی از وقتی که در کلاس چهارم بودند تا زمانی که در کلاس ششم بودند پیگیری کردند و سالی یکبار از آنها یک یادآمد خوراک گرفتند و همچنین  BMI آنها را محاسبه نمودند. اطلاعات صبحانه برای هر کودک در 3 روز از سال و در 3 سال متوالی ثبت شد که مجموعا 9 روز می شد.
به طور کل هر چه کودکان بزرگ تر می شدند تمایل شان برای خوردن صبحانه کمتر می شد به نحوی که در پایه سوم 64% از کودکان صبحانه می خوردند اما این میزان در دانش آموزان پایه ششم به 42% رسید. کودکانی که 4 روز از کل 9 روز را غلات صبحانه خورده بودند از نظر  BMI در صدک 95 قرار داشتند یعنی در گروه دارای اضافه وزن قرار می گرفتند. کودکانی که هر 9 روز را غلات صبحانه خورده بودند در صدک 65 قرار داشتند یعنی در گروه سالم قرار می گرفتند. 23% از کودکان در پایه چهارم اصلا صبحانه نمی خوردند، 43% کورن فلکس می خوردند و 25% نیز چیزی به جز کورن فلکس می خوردند.
کودکانی که غلات بیشتری می خوردند نسبت به بقیه دریافت بالاتری از ویتامین D، B3،  B12، ریبوفلاوین، کلسیم، آهن، روی و پتاسیم داشتند. این مطالعه از خوردن کورن فلکس برای صبحانه به منظور مبارزه با چاقی حمایت می کند چرا که خوردن منظم کورن فلکس برای صبحانه با وزن سالم در کودکان همبستگی دارد.
نکته عملی: به طور کلی فرهنگ سازی خوبی در رابطه با ضرورت مصرف صبحانه به عمل آمده است اما در مورد اینکه برای صبحانه باید چه چیزی خورد، آگاه سازی واضحی صورت نگرفته است. کورن فلکس یا غلات صبحانه انتخاب بسیار خوبی برای صبحانه است چراکه ساده است و احتیاجات مواد غذایی ضروری را در کودکان به خصوص در کودکانی که در خانواده های کم درآمد به سر می برند تامین می کند. همچنین از آنجا که کورن فلکس ها معمولا با ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی غنی سازی شده اند و همراه شیر مصرف می شوند منبع خوبی از کلسیم، پتاسیم و ویتامین D را فراهم می کنند. راهکارهایی مثل برنامه صبحانه برای مدارس به منظور فراهم کردن یک وعده غذایی سالم و رایگان برای کودکانی که واجد شرایط هستند لازم به نظر می رسد چرا که در حال حاضر با نسلی از کودکان مواجه ایم که روزشان را بدون خوردن صبحانه آغاز می کنند.
منبع:

Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics.2013;4:511
 

تعداد بازدید: 1032

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.