آشپزی با کودکان
آشپزی با کودکان

آشپزی با کودکان

4 مهر 1390

آشپزخانه می تواند مکانی جذاب برای بچه های کوچک باشد. آنها می بینند که بزرگترها به سرعت در حال کار کردن در آنجا هستند، بخاری که از کتری بلند می شود را مشاهده می کنند و بوی غذایی که آن شب خواهند خورد را استشمام می کنند. حتی گاهی بچه های بزرگتر نیز فریفته چگونگی تهیه و پخت غذاها و اجزای آن می شوند. همیشه دعوت کودکان به آشپزخانه برای گرفتن کمک از آنها کار ساده و راحتی نبوده است، ولیکن هنگامیکه زمان و موقعیت این اجازه را بدهد می توان اقداماتی صورت داد.

بچه های کوچکتر می توانند به تماشای کاری که شما می کنید بپردازند و در کارهای کوچک نیز به شما کمک کنند .کارهایی مانند چیزی را هم زدن و یا چیدن میز . به بچه های بزرگتر می توان چگونگی شکستن تخم مرغ و یا اندازه گیری اجزای مورد نیاز تهیه یک غذا را آموزش داد. در مورد  نوجوانان وضعیت فرق میکند. به آنها بگویید می توانند یک غذا را خودشان انتخاب کنند و شما نیز در تهیه آن به آنها کمک خواهید کرد . این کارها برای کودکان نوعی سرگرمی است ولیکن مزایای دیگری نیز به همراه دارد:

  • بچه های پیش دبستانی می بینند غذایی که می خورند چگونه تهیه می شود و دستی در این تجربه نیز خواهند داشت که راه خوبی برای یادگیری و احساس موثر بودن است.
  • بچه های سنین دبستان می توانند پایه های آشپزی را یاد بگیرند و از مهارت حساب و ریاضی خود، در کمک به ترکیب اجزای غذایی مطابق با دستور غذا، استفاده کنند. شما نیز می توانید از این فرصت استفاده کرده و در مورد تغذیه سالم و اینکه چرا چنین اجزای غذایی را انتخاب کرده اید ،با آنها صحبت کنید . این می تواند زمینه غذا خوردن صحیح را برای آنها فراهم کند.
  • نوجوانان با یادگیری آشپزی میتوانند خود را برای زمانی که نیاز به آشپزی برای خود پیدا خواهند کرد، آماده کنند . نوجوانان، علاقه مند به امتحان کردن روش های آشپزی مختلف هستند . شما هم از اینکه زمانی را با بچه ها صرف می کنید  و از دور هم نشستن و خوردن از غذایی که با هم درست کرده اید لذت میبرید.

اگر قصد دارید از کودکان در آشپزخانه کمک بگیرید ،نباید تحت محدودیت زمانی قرار داشته باشید. در عوضِ در گیر کردن آنها برای تهیه تند و سریع یک شام، از کمکشان برای تهیه غذای یک آخر هفته قول بگیرید؛ طوریکه از نظر زمان آسوده خاطر باشید.

در رابطه با بچه های کوچکتر زمانی را انتخاب کنید که آنها خوب استراحت کرده باشند تا زود خسته و عصبی نشوند . پیشنهاد خوبی است که یک بزرگتر دیگر نیز در آشپزخانه داشته باشید تا در زیر نظر داشتن سرآشپز کوچولو به شما کمک کند.

  • کار مناسبی را برای کودک خود انتخاب کنید:

هنگامیکه تصمیم به با هم کار کردن می گیرید ، برنامه ریزی داشته باشید . برای بچه های کوچکتر با غذاهای ساده ای که کمتر از پنج نوع ماده تشکیل دهنده دارند شروع کنید . در این صورت نیازی به منتظر گذاشتن کودک در زمان انجام مراحل پیچیده تر نمی باشد . تهیه یک نوع سالاد و یا یک کیک ساده می توانند ایده های خوبی برای شروع باشند . همچنین برای تهیه یک نوع پیتزا تدارک ببینید و در این حالت کودک می تواند سس و پنیر و تزئینات آن را خود انتخاب کند . بچه های بزرگتر می توانند در سطوح بعدی آشپزی شرکت کرده و در تهیه دستور پخت های سخت تر با شما همکاری کنند.

وقتی دستور پخت غذایی را انتخاب می کنید در مورد مراحلی که کودک به طور مستقل می تواند عمل کند، فکر کنید . به عنوان نمونه کودکی که توانایی خواندن دارد می تواند زمانیکه شما می خواهید مواد غذایی تشکیل دهنده را از کابینت ها خارج کنید، با صدای بلند آنها را از روی صفحه دستور پخت بخواند . کودک کوچکتر می تواند در ریختن مواد مورد نیاز در کاسه به شما کمک کند و کودک بزرگتر می تواند مواد مورد نیاز را اندازه گیری کند و بدون کمک گرفتن از شما آنها را به یکدیگر اضافه کند.

انجام برخی مراحل آماده سازی، کار سخت شما را آسان تر می کند، به عنوان مثال شستن توت ها یا گیلاس های مورد نیاز برای تهیه یک کلوچه میوه ای ، فرایند تهیه آن را سریع تر جلو می برد.

اگر مکثی در حین کار وجود دارد به کودک خود به عنوان زنگ تفریح وقتی برای استراحت بدهید و بعد برای انجام قسمتی که مورد علاقه او است و یا برای تست غذایی که با هم پخته اید او را صدا بزنید.

  • به ایمنی حین کار اهمیت بدهید:

بچه ها در زمانی که در آشپزخانه حضور دارند به نظارت نیاز دارند . بچه های پیش از دبستان باید یاد بگیرند که نباید به همزن های برقی و یا تابه های داغ و یا قابلمه های روی گاز دست بزنند.

برخی توصیه های ایمنی:

-  به آنها تذکر دهید که تماس با چه چیزهای بی مورد است و تماس با چه چیزهایی می تواند به آنها آسیب بزند . در رابطه با اینکه کدام کارها برای کودکان و کدام کارها برای بزرگترهاست با آنها صحبت کنید.

-برای  آشپزخانه قوانینی تعیین کنید . مانند دستهایتان را بشویید و یا به چاقوها و دستگیره های گاز دست نزنید.

- حتی بچه های بزرگتر نیز به تذکر در مورد رعایت ایمنی نیاز دارند، به ویژه اگر با تجهیزات و چاقو ها و یا بالای اجاق گاز کار می کنند.

  • خسارت ها و ضایعات کار

خیلی نمی توان روی تمیز کار کردن بچه ها در آشپزخانه حساب باز کرد . حتی بزرگترها هم با این قضیه مشکل دارند . برای اینکه تجربه با هم کار کردن را لذت بخش تر کنید می بایستی اجازه کمی ریخت و پاش را به آنها بدهید و سعی کنید صبور باشید . برای پیشگیری از فاجعه، مطمئن شوید که کودک مواد مورد نیاز را در بالای کاسه تهیه غذا اندازه نمی گیرد؛ در عوض شما باید آنها را جداگانه اندازه گیری کرده و در کاسه های کوچک قرار دهید درست مانند برنامه های آشپزی تلویزیون.

حتی اگر کارها عالی پیش نمی روند سعی کنید حال و هوای خوب بچه ها را حفظ کنید . اگر تخم مرغ ها بیشتر به جای شکسته شدن، خرد می شوند آنها را راهنمایی کرده و به کودک خود اجازه بدهید که مجدد تکرار کند . کم کم کودکان این مهارت ها را فرا می گیرند و زمانیکه در این کار استاد می شوند احساس فوق العاده ای خواهند داشت.

آخرین مورد و مهم ترین مورد اینکه از کمک آشپز کوچولوی خود برای کار خوبش تعریف و ستایش کنید. به او پیشنهاد دهید که اول از همه غذایی را که با هم پخته اید تست کند و از او  در مورد اینکه دفعه بعد چه غذایی با هم خواهید پخت سوال کنید. 

 

 

 کمک کننده های کوچولو

بچه های خیلی کوچک توانایی کمک در تهیه غذا را ندارند، ولیکن نباید احساس کنار گذاشته شدن بکنند. به آنها قابلمه خالی، قاشق و دیگر ظروف بی خطر را بدهید. آنها می توانند تظاهر به آشپزی کردن با شما بکنند و یا فقط از قاشق و قابلمه در جهت تولید صدا استفاده کنند.

 

 

 

تعداد بازدید: 1468

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.