مصرف روزانه شکلات با کاهش خطر دیابت و بیماری های قلبی در ارتباط است.
مصرف روزانه شکلات با کاهش خطر دیابت و بیماری های قلبی در ارتباط است.

مصرف روزانه شکلات با کاهش خطر دیابت و بیماری های قلبی در ارتباط است.

5 شهریور 1395

شکلات اغلب برای لذت بردن گاه به گاه استفاده می شود. شکلات میزان بالای چربی و قند دارد. جای تعجب نیست که استفاده زیاد آن می تواند مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان و چاقی را به دنبال داشته باشد. با این حال مطالعات به طور فزاینده ای نشان می دهند که مصرف منظم مقادیر متوسط شکلات ممکن است فواید بهداشتی قابل توجهی داشته باشد، به ویژه اگر این شکلات از نوع تلخ باشد. شکلات تلخ میزان بالایی کاکائو دارد. به این معنی که دارای مقادیر بالای آنتی اکسیدان- به ویژه فلاونوئید- است. فلاونوئید ملکولی است که می تواند از برخی آسیب های سلولی جلوگیری کند.
در این مطالعه که نتایج آن در سال 2016 در مجله  British Journal of Nutrition منتشر شده محققان اطلاعات مربوط به مصرف شکلات را در 1152 نفر که سن آن ها بین 69-18 سال بود و در مطالعه بررسی خطر بیماری های قلبی و عروقی لوکزامبورگ شرکت کرده بودند، آنالیز کردند. اطلاعات مربوط به مصرف شکلات در تمام شرکت کنندگان با تکمیل پرسشنامه بسامد خوراک جمع آوری شد. تیم تحقیقاتی این موضوع که مصرف شکلات با مقاومت انسولینی (که خطر دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد) همراه است یا نه را مورد بررسی قرار دادند. همچنین تاثیر مصرف شکلات را بر روی آنزیم های کبدی که نشان دهنده عملکرد کبد است بررسی کردند.
محققان دریافتند که 81.8% از شرکت کنندگان شکلات مصرف کردند که میانگین مصرف در آن ها 24.8 گرم در روز بود. در مقایسه با شرکت کنندگانی که هر روز شکلات مصرف نمی کردند، آن هایی که مصرف کننده شکلات بودند کاهش مقاومت انسولینی و بهبود سطح آنزیم های کبدی را داشتند. این تاثیر زمانی که مصرف شکلات بالاتر می رفت قوی تر می شد. این تاثیر بعد از تعدیل فاکتورهایی مانند سن، جنس، شیوه زندگی و فاکتورهای رژیمی که ممکن بود روی نتیجه تاثیر داشته باشند، باقی ماند. فاکتورهای رژیمی شامل دریافت چای و قهوه (که غنی از آنتی اکسیدان پلی فنول می باشند) است که محققان می گویند این موارد می توانند اثر مفید شکلات را بر روی خطر حوادث قلبی تقویت کنند. شرکت کنندگانی که شکلات می خوردند نسبت به شرکت کنندگانی که شکلات نمی خوردند جوان تر و فعال تر بوده و تحصیلات بالاتری داشتند.
نکته عملی: می توان توصیه کرد برای بهبود سلامت قلب، محصولات حاوی کاکائو به رژیم اضافه شود. البته نیاز به مطالعات بیشتر است و باید به تفاوت میان شکلات دارای کاکائوی طبیعی و فرآوری شده توجه کرد. مراقبان بهداشتی باید افراد را به مصرف طیف وسیعی از غذاهای غنی از فیتوکمیکال که مصرف مقادیر متوسط شکلات تلخ هم می تواند شامل آن باشد، تشویق کنند.
منبع:
 British Journal of Nutrition. 2016.17:1-8.
 

تعداد بازدید: 921

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.