ویتامین D و نور خورشید
ویتامین D و نور خورشید

ویتامین D و نور خورشید

شاید این سوال برای خوانندگان ایجاد شود که ویتامین D برای بدن و قوی ساختن استخوان‌ها نیاز است و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تولید ویتامین D در انسان‌ها را تحریک می‌کند. پس در صورت پرهیز از قرار گرفتن در برابر نور آفتاب و با استفاده از ضدآفتاب چگونه می‌توان آن را به دست آورد؟
باید در نظر داشت که میزان نور خورشید لازم برای تولید ویتامین D کم است و قرار گرفتن چند‌سانتی‌متر مربع از پوست برای چند دقیقه در روز کافی است. همچنین مقدار قابل قبولی ویتامین D در رژیم غذایی بیشتر مردم، حتی بدون هیچ اقدام خاصی در این باره وجود دارد.
خلاصه آنکه خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه UV بر منافع محدود آن برتری دارد و کاهش تماس با اشعه ماورای بنفش یک هدف کلیدی در تمام برنامه‌ریزی‌های موجود برای تامین سلامت افراد به شمار می‌رود.

 

حفاظت در برابر آفتاب
برای حفاظت در برابر آفتاب باید تا می‌شود از قرار گرفتن در معرض آفتاب پرهیز کرد. به عبارت دیگر، به‌طور ایده‌آل فرد نباید در معرض تابش آفتاب قرار بگیرد. مناسب‌ترین راهکارها برای حفاظت در برابر اشعه آفتاب عبارت است از:
تا جای ممکن زمان فعالیت‌های خارج از خانه، باید برای ساعت‌هایی برنامه‌ریزی شود که سطح تابش خورشید کمتر است. از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعت‌های بین 9 صبح تا 4 بعدازظهر که زمان شدید‌ترین تابش خورشید است، باید تا حد ممکن پرهیز شود.
در طول فعالیت‌های خارج از خانه، قرار گرفتن در سایه و پوشیدن لباس مناسب، تا حد امکان باید رعایت شود. باید به خاطر سپرده شود که مقدار زیادی از تابش نور خورشید از سطح آب، آسفالت و سطح پیاده‌روها و همه آن چیزهایی بازتاب شود که یک فرد ممکن است حتی در حالت قرار داشتن در سایه در معرضش باشد.
روزهای ابری خنک‌تر است و تابش آفتاب کمتر؛ اما درصد قابل توجهی از اشعه‌های ماوراء بنفش از ابرها عبور می‌کند. بنابراین حتی در روزهای ابری حفاظت مناسب باید انجام گیرد.
آفتاب‌سوختگی شدید می‌تواند در برف نیز به علت بازتاب درصد نسبتا زیادی از اشعه‌های خورشید از سطح برف، رخ دهد. همچنین هرچه ارتفاع بیشتر باشد، مقدار بیشتری از نور آفتاب به زمین می‌رسد. زیرا اشعه‌ها باید از لایه نازک‌تری از اتمسفر (که اشعه‌ها را تا حدی فیلتر می‌کند) عبور کنند. بنابراین، در زمان قرار گرفتن در منطقه برفی، مهم است که از قسمت‌های غیر پوشیده شده، به خصوص صورت و گوش‌ها حفاظت شود.
بیشتر لباس‌ها به میزانی پوست را در برابر اشعه‌های خورشید محافظت می‌کنند. هرچه لباس، ضخیم‌تر و بافت لباس متراکم‌تر باشد، سطح بالاتری از محافظت را ایجاد می‌کند. رنگ لباس هم فاکتور مهمی است؛ رنگ‌های مختلف اشعه‌ها را به میزان متفاوتی جذب یا بازتاب می‌دهند و قابلیت‌های محافظتی یک لباس به ترکیب شیمیایی ماده رنگی به‌کار رفته در پارچه لباس‌های مختلف بستگی دارد. رنگ کردن یک پارچه می‌تواند فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) لباس را تا 4 برابر یا بیشتر، در مقایسه با لباس سفید بالا ببرد.

منبع:

http://www.drroghani.ir

تعداد بازدید: 1308

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.