همه چیز در مورد آفت دهان
همه چیز در مورد آفت دهان

همه چیز در مورد آفت دهان

همه چیز در مورد آفت دهان

-          بیماری که بسیار درد ناک است و راه درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

-          بیماری همراه با نشانه های ظاهری

-          محل ایجاد بر روی پایه لثه و روی لب و بر روی زبان

-          زخمی به شکل دایره ای بصورت سطحی و سفید و یا زرد رنگ با دایره ای قرمز

این بیماری یک بیماری شایع در بین افراد است که از رژیم قضایی نامناسب در طول روز استفاده می کنند، این بیماری علاوه بر تاثیر رژیم غذایی بر ژنتیک افراد هم بستگی دارد. افرادی که ژنتیک انها مستعد این بیماری است بیشتر با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. این بیماری در تمام سنین بروز می کند ولی شیوع ان در سنین بعد از 10 سالگی است.

از انجاییکه هیچ راه درمانی برای این بیماری شناخته نشده است ولی ازمایش نشان داده است که مصرف مواد غذایی همچون گلوتن گندم، فلفل، لیمو، اب لیمو، پرتقال، گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، شکلات، گردو و همچنین بادمجان در تشدید این بیماری بسیار تاثیر گذار است.

این بیماری اغلب به دلیل کمبود ویتامین هایی همچون B12 و اهن بوجود می اید، با این وجود مصرف مکمل های دارویی به هیچ وجه توصیه نمشود و برای درمان موثر نخواهد بود و فقط می توان با رژیم غذایی که این ویتامین ها را دارا می باشند برای درمان استفاده کرد.

مواد غذایی که دارای این ویتامین ها هستند می تواند به غذاهای با گوشت قرمز کم چرب و سیب و خرمالو اشاره کرد. خواص موجود در انار نیز برای درمان این بیماری تاثیر مثبتی دارد.

افرادی که از این بیماری رنج می برند نباید از غذاهای تند و غذاهایی با بافت سخت استفاده نمایند، این نوع غذاها باعث تحریک بیماری و افزایش زخم های دهانی می شود.

نکته قابل توجه در این نوع بیماری این است که در افرادی که بیش از دوبار در ماه دچار زخم دهانی می شوند حتما باید به پزشک مراجعه نماید زیرا برخی بیماری‌های روماتولوژی به صورت زخم‌های دهانی خود نمایی می کنند.

بهترین روش درمان افت دهان مصرف کپسول انتی‌بیوتیک و تتراسایکلین است و استفاده از دهان‌شویه‌های محتوی کورتون نیز می‌تواند افت دهان را بهبود بخشد.

از دیگر عوامل بروز این بیماری در زنان و دختران به مصرف مقدار کم ویتامین ب که در سبزیجات و میوه‌ها موجود است اشاره کرد، کاهش مصرف غذاهایی که منبع اهن می‌باشند از جمله گوشت و تخم‌مرغ، بیماری کم خونی و سنین بلوغ باعث تشدید این زخم ها می شود. تغییرات هورمونی در زنان یکی دیگر از عوامل این بیماری است. ایام قبل از قاعدگی و دیگر عوامل تغییرات هورمونی خصوصا افزایش هورمون استروژن در بروز ضایعات افتی موثر است.

اما شاید دلیل مهمتری که هیچگاه به ان اشاره نشده است می توان به عدم رعایت بهداشت و دهان و دندان اشاره نمود. باکتری های موجود در بین دندان ها که خود از عوامل زخم هستند در ایجاد این زخم ها تاثیر بسزایی دارند. با رعایت نظافت دهان و دندان می توان مقدار قابل توجهی بروز این بیماری را کنترل نمود و با رعایت رژیم غذایی و بهداشت دهان فرد می تواند به صورت قطعی از این بیماری رهایی یابد.

زخم های دهانی یکی از دردناک ترین بیماری هایی است که موجب مختل شدن مصرف مواد غذایی در افراد شود.

منبع:

http://dentist-kids.net#

تعداد بازدید: 1037

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.