نکات مهمی که والدین باید در مورد نوزاد تازه متولد شده بدانند
نکات مهمی که والدین باید در مورد نوزاد تازه متولد شده بدانند

نکات مهمی که والدین باید در مورد نوزاد تازه متولد شده بدانند

 
1-تغذیه با شیر مادر بایستی هر چه زودتر بعد از تولد شروع شود. بهترین تغذیه برای نوزاد شما شیر مادر می باشد.در روز های اول زندگی شیر مادر که آغوز نامیده می شود حاوی مواد ایمنی زا می باشد ونوزاد را در برابر بسیاری از عوامل بیماری زا مصون می کند.نوزادان بایستی با توجه به میل شان با شیر تغذیه شوند.
2-در ساعات اولیه بعد از تولد هنوز شیر مادر بخوبی جریان پیدا نکرده است ،این مشکل در نوزادان مادران سزارینی جدی تر است.هر جه مکیدن نوزاد بیشتر باشد ،شیر مادر زودتر جریان می یابد.
3-بعد از تولد ،واکسن هپاتیت ب در روی یکی از رانها وویتامین K در روی ران دیگر تزریق می شود.
4-نوزاد طی بیست و چهار ساعت اول بعد از تولد ادرار می کنند.اولین مدفوع نوزاد که مکونیوم نام دارد و سیاه وقیری می باشد در چهل وهشت ساعت اول زندگی دفع می شود عدم دفع ادرار و مکونیوم در زمان های ذکر شده بایستی جدی تلقی شود و به پزشک اطلاع داده شود.
5-گریه نوزاد در روزهای اول بعد از تولد اغلب به علت گرسنگی است و سایر علل مثل دردهای کولیکی شکم کمتر محتمل است، لذا از مصرف داروهای مثل گریپ میکسچر درهفته های اول بعد از تولد پرهیز شود.
6-از مصرف داروهای گیاهی مثل ترنجبین،شیرخشت و خاک شیر اجتناب شود.مصرف این داروها بعضا سبب بیحالی ،اسهال وکم ابی بدن نوزاد میشود.
7-قنداق کردن نوزاد، سبب افزایش شیوع در رفتگی مادرزادی مفاصل لگن ،سوختگی ناحیه کهنه واحتمالا عفونت ادراری در نوزادان دختر ولاغری عضلات پا می شود لذا توصیه نمی شود.انحنا ساق پا در شیر خواران با قنداق کردن پیشگیری نمی شود.
8-درجه حرارت مناسب اطاق شیرخوار در حد24 تا 26 درجه سانتی گراد می باشد .گرم کردن بیش از این میزان نه تنها از سرما خوردگی جلوگیری نمی کند،بلکه سبب افزایش درجه حرارت بدن نوزاد ،کاهش آب بدن نوزاد وگاه سبب بدحالی و حتی مرگ می شود.
9-استفاده از الکل وبتادین روی بند ناف توصیه نمی شود.نباید بند ناف زیر کهنه نوزاد قرار گیرد.گذاشتن مواد غذایی مثل خمیر نان روی ناف سبب افزایش شیوع عفونت ناف می شود. بند ناف نوزاد تا روز 10 تا 12 بعد از تولد می افتد.وجود مقادیر جزیی خون در محل ناف طبیعی است،ولی خونریزی های بیشتر ومداوم باید جدی تلقی شود.
10-ترشحات بدبو وادامه دار ،قرمزی وسیع اطراف ناف وورم اطراف ناف نشانه عفونت ناف است وباید سریعا به پزشک مراجعه شود،ولی ترشحات جزیی ناف که لباس زیر نوزاد را کثیف می کند و قرمزی مختصر ناف، بطور شایعی دیده می شود ونشانه مهمی نمی باشد.
11-در نوزادان دختر وجود ترشحات شیری رنگ وحتی خونریزی مختصر در ناحیه تناسلی به علت تغییرات هورمونی می باشد وطبیعی است.
12- اولین استحمام شیرخواردر منزل، بهتر است بعد از خشک شدن بند ناف انجام شود. استحمام دو تا سه بار در هفته توصیه می شود.
13-استحمام باید در حمام صورت گیرد.باید ازحمام کردن نوزاد در حمام مه آلود،که نوزاد دیده نمی شودپرهیز نمود.استحمام نباید طولانی مدت شود، زیرا سبب خستگی نوزاد می شود.
14-زمان مناسب برای ختنه نوزادان پسر تا یک ماهگی بعد از تولد می باشد.
15-نوزادان بایستی دو تا سه روز بعد از تولد برای معاینه (بخصوص از نظر زردی) به پزشک متخصص کودکان مراجعه نمایند.
16-روز چهارم تا پنجم بعد از تولد زمان مراجعه برای انجام تست غربالگری می باشد.مراکز بهداشتی وبیمارستان ها این آزمایشات( که شامل بررسی از نظر کم کاری مادرزادی تیروئید،بیماری فاویسم وبیماری فنیل کتونوری است )را انجام می دهند.
17- واکسن های بعدی نوزاد در سن دو ماهگی وشامل ثلاث،قطره فلج اطفال وواکسن هپاتیت ب می باشد.
18- دادن آب و آب قند (قنداق یا قند آب)به نوزادتوصیه نمی شود.
19-نوزادان بایستی با توجه به میل شان با شیر تغذیه شوند. اغلب نوزادان هردو تا چهار ساعت یکبار با شیر تغذیه می شوند.
20-تورم پستان های نوزاد وحتی ترشحات شیری از پستانهای نوزاداغلب طبیعی است و به علت تغییرات هورمونی می باشد و بتدریج برطرف میگردد

منبع:

http://niniweb.ir/m-n-salem-niniweb.ir.htm

 

تعداد بازدید: 1155

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.