درمان ریشه چیست
درمان ریشه چیست

درمان ریشه چیست

درمان ریشه چیست
درمان ریشه یا روت کانال تراپی به معنی معالجه پالپ دندان یا همان اعصاب و عروق داخل دندان است که به طور کلی به عصب دندان معروف شده است، به همین خاطر درمان پالپ دندان را نیز با کلمه عصب کشی می شناسند که چندان تعریف صحیحی از این درمان نیست.

 

هدف از درمان ریشه چیست؟

هدف از این درمان پاکسازی کانالهای ریشه که حاوی عروق و اعصاب بیمار و یا گاهی عفونت است می باشد.

 

چه عواملی سبب بیماری پالپ می گردند؟
پوسیدگیهای دندانی اگر درمان نشوند، بعد از تخریب مینا و عاج به پالپ رسیده و باعث التهاب و ناراحتی آن می گردند. علاوه بر پوسیدگی، عوامل دیگری چون سابقه ضربه ناگهانی به دندان، پرکردگی های عمیق، شکستگی و ترک دندان، تحلیل و سایش شدید دندانها و بیماریهای پیشرفته لثه در ایجاد آماس و بیماری پالپ نقش دارند

 

علائم بیماری پالپ چیست؟
برخی از علائم پالپ بیمار شامل درد ادامه داربه هنگام نوشیدن مایعات سرد و یا گرم، درد خود بخودی، درد هنگام جویدن و آبسه (تورم) می باشد. گاهی نیز با توجه به سیر بیماری پالپ، ممکن است بیمار هیچ دردی نداشته باشد.

 

چند جلسه وقت برای درمان ریشه دندان لازم است؟
معالجه ریشه اکثر دندانها را می توان در یک جلسه انجام داد ولی بعضی از دندانها ممکن است به دو یا چند جلسه زمان نیاز داشته باشند که در این موارد دندانها در پایان جلسات معمولاً پانسمان موقت می گردند.

 

موفقیت درمان چقدر است؟
در صورتی که درمان ریشه بطور کامل و استاندارد انجام شود از موفقیت بالائی برخوردار است.

 

چه عواملی باعث عدم موفقیت در درمان ریشه می گردد؟
علاوه بر اشکالات تکنیکی و اتفاقات حین کار، انحنای زیاد ریشه ها، وجود کانالهای جانبی و بسیاری از عوامل دیگر ممکن است درمان ریشه دندان را بخطر اندازد.

 

آیا پس از درمان ریشه درد وجود دارد؟
معمولاً مقداری درد و ناراحتی خفیف تا متوسط به دنبال از بین رفتن بیحسی تا چند روز وجود داشته که با تجویز مسکن های ضد التهاب تسکین می یابد. این درد کاملا قابل انتظار و طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. غالباً، ناراحتی و درد آنچنان نیست که مانع فعالیت های روزانه شود. در مواردی که درد زیاد است میتوانید با دندانپزشک معالج تماس بگیرید

 

آیا دندان بعد از معالجه ریشه تیره می شود؟
سابقاً دندانهایی که درمان ریشه می شدند به مرور تیره تر می گشتند، ولی امروزه با پیشرفت های تکنیکی احتمال این تغییر رنگ ناچیز بوده و اگر اتفاق افتاد نیز با استفاده از روش هی مختلف می توان بر طرف نمود.

 

بعد از درمان ریشه، تاج دندان چگونه و با چه موادی باید ترمیم شود؟
نحوه ترمیم تاج دندان بستگی به نسج باقیمانده و میزان سنگینی تماس با دندان مقابل دارد. اگر چه برخی دندان ها را می توان پس از درمان ریشه فقط ترمیم نمود ولی در دندانهایی که متحمل نیروهای سنگین جویدن هستند و یا پوسیدگی آنها شدید بوده توصیه می گردد که دندان ها روکش شوند.

 

نحوه درمان ریشه دندان چگونه است؟
دندانپزشک بعد از بی حس نمودن دندان ( در مواردیکه لازم است) اقدام به برداشتن پوسیدگی و تراش حفره دسترسی به پالپ دندان نموده و پالپ عفونی و بیمار را از کانال ریشه خارج می کند و بعد از تمیز نمودن و خشک کردن کانال ریشه، محل خالی پالپ را با موادی که به همین منظور ساخته شده اند پر می کند و سپس ترمیم قسمت تاجی دندان صورت می گیرد.

 

آیا همه دندانها به یک تعداد ریشه دارند؟
خیر، تعداد ریشه دندانها بطور معمول و طبیعی ین یک تا سه عدد می باشد ولی دندانهایی نیز وجود دارند که دارای یک یا چند ریشه اضافی هستند و در حین کار و با گرفتن رادیوگرافی کشف می گردند. بطور طبیعی دندانهای قدامی دارای یک ریشه، دندانهای آسیای کوچک دارای یک یا دو ریشه و دندانهای آسیای بزرگ سه و چهار ریشه ای هستند.

 

اگر پالپی که بیمار شده و دردناک است درمان نشود، چه اتفاقی می افتد؟
معمولاً درد آن بیشتر شده و بیمار را اذیت می کند، ولی مواردی وجود دارد که درد پس از چند روز فروکش می کند. البته باید توجه داشت که از بین رفتن درد دندان نشانه بهبودی پالپ دندان نیست وبیماری در حالتی بدون علامت  به سیر خود ادامه می دهد و در نهایت باعث  سرایت عفونت به استخوان انتهای ریشه و ایجاد آبسه و گاهی کیست می گردد. بنابراین در صورت عدم درمان ریشه دندان، سیر بیماری نهایتاً منجر به کشیدن و یا از دست دادن دندان خواهد شد.

 

آیا صحیح است دندانی که درمان ریشه شده، شکننده می گردد؟
دندانی که پالپ آن درگیر می شود، معمولاً دارای پوسیدگی وسیع بوده که مقدار زیادی از مینا و عاج را از بین برده است که این سبب میگردد که دندان ضعیف و شکننده گردد که جای نگرانی ندارد و می توان  با ترمیم های خاص و یا روکش نمودن دندان بر این نقیصه، چیره شد.

 

درمان مجدد ریشه چیست؟

در مواردی که درمان ریشه اولیه موفق نباشد، دندان پس از مدتی دچار مشکلاتی از قبیل درد، آبسه و گاهی کیست انتهای ریشه می گردد. چنین دندانی بایستی تحت درمان ریشه مجدد قرار گیرد. این عمل اغلب توسط متخصص درمان ریشه انجام می گیرد.

 

متخصص درمان ریشه کیست؟

همانند پزشکی، دندانپزشکی نیز دارای رشته های تخصصی مختلفی است که پس از اتمام دوره  شش ساله دکتری عمومی دندانپزشکی، دندانپزشک سه الی چهار سال دیگر جهت دریافت دکتری تخصصی تحصیل می کند. متخصص درمان ریشه یا اندودونتیست تمام درمان های مربوط به ریشه دندان شامل درمان ریشه (عصب کشی)، درمان مجدد ریشه، جراحی ریشه (جراحی آپیکو) و... را به صورت تخصصی انجام می دهد.

منبع:

http://www.drdastorani.ir

تعداد بازدید: 1043

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.